Σάββατο 29 Μαρτίου 2008

Διασκευές

Είδαμε, στο πρόβλημα-22, την διασκευή (version) του Ιατρίδη, που άλλαξε ένα πιόνι από μαύρο σε λευκό για να έχει λύση το άλυτο (χωρίς-λύση, no solution) πρόβλημα του Ντίτριχ.

Στις επόμενες δυο διασκευές θα δούμε άλλους λόγους που οδήγησαν κάποιους συνθέτες να δημιουργήσουν νέες εκδόσεις κάποιων προβλημάτων.

(Πρόβλημα 79)
Σαμ Λόιντ (Sam Loyd),
”Holyoke Transcript“, 1878
Παίζουν τα λευκά και κάνουν Ματ σε 3 κινήσεις
#3 (13+4)
[8/6pK/4S1P1/1R1PP3/2PBkP2/3S2p1/6Pp/2R4Q]

Δοκιμές : {1.Sf2+? gxf2!}, {1.Qxh2? Kxd3!}, {1.f5? Kxf5!}, {1.Kh8? / Kxg7? / Kg8? / d6? / Rbb1? / Rb2? / Rb3? / Rb4? / Ra5? / Rc5? / Rb6? / Rb7? / Rb8? / Bf2? / Ba7? / Bb6? / Bc5? / Sb2? / Se1? / Sc5+? / Sb4? / Qe1+? / Ra1? / Rcb1? / Rc3? / Rc2? / Rd1? / Re1+? / Rf1? Ke4-f5!}.
Κλειδί: 1.Rg1!
1...Kxc3 2.Ra1 (άνοιγμα γραμμής Μπρίστολ) K~ / Kxc4 / Ke2 3.Qb1# / Qf1# / Qd1#
ή 1...Kf5 2.Sf2 (τσούκτσβανγκ) gxf2 / hxg1=S 3.g4# / Qh5#


(Πρόβλημα 80)
Μπουλ (C. Bull),
1878
Παίζουν τα λευκά και κάνουν Ματ σε 3 κινήσεις
#3 (11+5)
[8/6pK/4p1P1/4P3/2P1kB2/1P1S2p1/4S1Pp/5R1Q]

Δοκιμές : {1.Sf2+? gxf2!}, {1 Bc1? / Bd2? / Bg5? / Sxg3+? / Qxh2? Kxd3!}, {1.Kh8? / Kxg7? / Kg8? / Sb2? / Sc1? / Se1? / Sc5+? / Sb4? / Sc1? / Ra1? / Rb1? / Rc1? / Rd1? / Re1? / Rf3? / Rf2? Kf5!}.
Κλειδί: 1.Rg1!
1...Kxc3 2.Ra1 (άνοιγμα γραμμής Μπρίστολ) K~ / Kxe2 3.Qb1# / Qf1#
ή 1...Kf5 2.Sf2 (τσούκτσβανγκ) gxf2 / hxg1=S 3.g4# / Qh5#

Το κλειδί και οι κύριες συνέχειες της λύσης του προβλήματος του Λόιντ έχουν διατηρηθεί, η θέση όμως του Μπουλ είναι πιο οικονομική, πιο ανάλαφρη από λευκές δυνάμεις.





(Πρόβλημα 81)
πατήρ Σααβέντρα (rev. Saavedra),
(ή θέση από παρτίδα Φέντον - Πότερ), 1875
Παίζουν τα λευκά και κερδίζουν
+ (2+2)
[8/8/1KP5/3r4/8/8/8/k7]

Κλειδί: 1.c7! Rd6+
2.Kb5
(όχι Ka7 γιατί με Rd7 το πιονάκι πέφτει,
όχι Ka6 / Ka5 γιατί με Rc6 το πιονάκι πέφτει,
όχι Kc5 γιατί με Rd1 και Rc1+ το πιονάκι (που ίσως έχει προαχθεί) πέφτει)
2...Rd5+ 3.Kb4 Rd4+ 4.Kb3 Rd3+ 5.Kc2
(τώρα δεν εφαρμόζεται το σχέδιο Rd1 και Rc1+)
5...Rd4!
(πονηρή κίνηση γιατί αν 6.c8=Q Rc4+ 7.Qxc4 φορσέ (δηλαδή υποχρεωτικά), και τα μαύρα είναι πατ!)
6.c8=R ( > 7.Ra8#) Ra4 7.Kb3 ( > 8.Kxa4 / Rc1#) ±


(Πρόβλημα 82)
Τρόιτσκι (A. A. Troitzky),
”Ceske Slovo”, 1924
Παίζουν τα λευκά και κερδίζουν
+ (5+5)
[8/3b4/k2p3P/1p1K3P/1P4r1/8/3R4/8]

Κλειδί: 1.h7! Rg5+ 2.Kxd6 Rxh5 3.Kc7 ( > 4.Ra2#) Be6 4.Kb8 ( > 5.Rd6#) Bd5 5.Rxd5 Rxd5 6.h8=R ( > 7.Ra6#) Rd6 7.Kc7 ( > Kxd6 / Ra8#) ±

Ο Αλεξέι Αλεξέγιεβιτς Τρόιτσκι (δες βιογραφικό σημείωμα εδώ) πήρε την ιδέα του Σααβέντρα και την έντυσε με καινούργια ρούχα.

2 σχόλια:

Papaveri είπε...

Για το πρόβλημα Νο.81
Να διορθωθεί:
Από:
(ή θέση από την παρτίδα Πότερ – Φέντον), 1895
Σε:
ή θέση από την παρτίδα Φέντον - Πότερ), 1875
Φιλικά,
Carlo de Grandi

Alotan είπε...

Η αναπαράσταση της γέννησης αυτής της ιστορικής σπουδής, όπως ακριβώς δημοσιεύθηκε στην πηγή της, είναι διαθέσιμη εδώ.