Ο Διεθνής Μαιτρ στην σύνθεση σκακιστικών προβλημάτων Χάρης Φουγιαξής γράφει για τον εαυτό του (κείμενο μεταφρασμένο από το φυλλάδιο της Ελληνικής Επιτροπής Σκακιστικών Συνθέσεων [Harry Fougiaxis 40 Jubilee Tourney], Δεκέμβριος 2006) :
"Γεννήθηκα 20-04-1966 στην Αθήνα. Αποφοίτησα ως Διπλωματούχος Ηλεκτρονικός Μηχανικός από το Εθνικό Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας (National Technical University of Athens, NTUA) και αυτή την εποχή εργάζομαι ως μηχανικός μηχανισμών και βιομηχανικού αυτοματισμού σε εφαρμογές πετρελαίου και αερίων. Δεν είμαι έγγαμος.
Με δίδαξε ο πατέρας μου τις κινήσεις του σκακιού όταν ήμουν περίπου επτά ετών, και τρία χρόνια αργότερα γράφτηκα σε έναν γειτονικό σκακιστικό σύλλογο. Αμέσως σχεδόν σαγηνεύτηκα και μου άρεσε πολύ η φιλική ατμόσφαιρα εκεί. Έτσι άρχισα να μελετώ με ένταση, αλλά μετά από λίγο καιρό κατάλαβα ότι δεν μπορούσα να αντέξω την πίεση του ανταγωνισμού στο αγωνιστικό σκάκι.
Εντωμεταξύ διαπίστωνα συχνά ότι με συνάρπαζαν όλο και περισσότερο τα σκακιστικά προβλήματα που συναντούσα στις στήλες των εφημερίδων που φρόντιζε κάθε εβδομάδα ο Τριαντάφυλλος Σιαπέρας, ακόμη κι αν ήμουν μέτριος ως λύτης.
Οι πρώτες μου προσπάθειες να συνθέσω έγιναν όταν ήμουν περίπου στα δεκαπέντε μου. Η Λέσχη Ελλήνων προβληματιστών σκακιού είχε ανακοινώσει έναν εθνικό διαγωνισμό για αρχάριους και έστειλα δυό συνθέσεις. Έτσι έγινε και γνώρισα τον Βύρωνα Ζάππα, τον Δημήτρη Καπράλο, τον Παντελή Μαρτούδη και τον Νίκο Σιώτη, που έκαναν τακτικές συναντήσεις. Όλοι αυτοί με βοήθησαν πολύ με τα σχόλιά τους και με σκακιστικά βιβλία. Πάντως, ο πρώτος μου "αληθινός" δάσκαλος ήταν κάποιος που κατοικούσε πεντακόσια χιλιόμετρα μακριά : ήταν ο Παύλος Μουτεσίδης αυτός που με επηρέασε πιό πολύ. Είχαμε τακτική αλληλογραφία για περισσότερο από πέντε χρόνια και τελικά γίναμε στενοί φίλοι, παρά την απόσταση και την διαφορά ηλικίας. Περιέργως, δεν με τράβηξαν ιδιαίτερα τα αντίστροφα προβλήματα (ειδικότητα του Παύλου), αλλά τα βοηθητικά, τα οποία μελετώ συνεχώς τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια.
Έχω δημοσιεύσει περίπου 150 προβλήματα μέχρι τώρα, και δεν είναι βέβαια πολλά, που η μέγιστη πλειονότητά τους είναι βοηθητικά δυάρια h#2, μερικά με ορθόδοξα κομμάτια και μερικά με μυθικά κομμάτια. Πρέπει να ομολογήσω ότι τεμπελιάζω τώρα τελευταία, συνθέτοντας μόνο περιστασιακά (π.χ. κατά την διάρκεια των συναντήσεων PCCC), αλλά το ενδιαφέρον μου για τα σκακιστικά προβλήματα δεν μειώθηκε ποτέ.
Ήταν μεγάλη τιμή και ευχαρίστηση να φιλοξενήσω στην Ελλάδα τα συνέδρια PCCC το 2004 και το 2005, με την υποστήριξη της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας και των λίγων, αλλά πολύ εργατικών, Ελλήνων προβληματιστών.
Μου απένειμαν τον τίτλο του Διεθνούς Μαιτρ το 2001 και ήμουν Κριτής για τα Άλμπουμ της Φίντε (FIDE Album Judge) τέσσερις φορές".
Ο Χάρης Φουγιαξής συνεχίζει ακούραστος να διοργανώνει εκδηλώσεις, όπως ο πρόσφατος διαγωνισμός λύσης στην Πάτρα, και να προσφέρει στο Ελληνικό Σκάκι.
(Πρόβλημα 271) Χάρης Φουγιαξής (Harry Fougiaxis), Πρώτο Βραβείο, Rex Multiplex, 1985 Βοηθητικό σε 2 κινήσεις. Δύο λύσεις. h#2 2.1.1.1 (9 + 5) | |
[r5Q1/4KRP1/S2Pb3/8/2k2rBR/7P/8/6b1] |
Κλειδί : 1.Rf4-f2! Rf7-f3 (A) 2.Be6-d5 Bg4-d7# (B)
Κλειδί : 1.Be6-c8! Bg4-d7 (B) 2.Rf4-d4 Rf7-f3# (A)
Καλυμμένες λευκές μπαταρίες. Δίχρωμες κινήσεις Μπρίστολ. Μαύρες παρεμβολές. Μαύρες κινήσεις πάνω στην γραμμή καρφώματος. Διαγώνια / Ορθογώνια ηχώ.
(Πρόβλημα 272) Χάρης Φουγιαξής (Harry Fougiaxis), Δεύτερο Βραβείο, U S Problem Bulletin, 1988 Βοηθητικό σε 3 κινήσεις. Δύο λύσεις. h#3 2.1.1... (4 + 6) | |
[b7/8/1b1s4/S2k4/8/1Sr5/P3K3/3r4] |
Κλειδί : 1.Bb6-c5! Sa5-c6 2.Kd5-c4 a2-a4 3.Rd1-d5 Sb3-a5#
Κλειδί : 1.Rc3-c4! Sb3-d4 2.Kd5-c5 a2-a3 3.Ba8-d5 Sa5-b3#
Αλλαγμένα αυτομπλοκαρίσματα στο τετράγωνο που βρισκόταν ο μαύρος βασιλιάς. Το λευκό πιόνι κινείται με ένα ή δύο βήματα. Διαγώνια / Ορθογώνια ηχώ. Πρότυπα Ματ.
Η Ακρίδα είναι εμποδιστής (κινείται σε γραμμή ή στήλη ή διαγώνιο και πηγαίνει ακριβώς πίσω από ένα εμπόδιο). (Επεξήγηση εδώ μαζί με ένα πρόβλημα ακόμη του Χάρη Φουγιαξή).
Ο Καβαλάρης της Νύχτας είναι δρομέας (γραμμικό κομμάτι που κινείται με πολλαπλά βήματα Ίππου).
Το πρόβλημα (a) φαίνεται στο διάγραμμα.
Για να γίνει το πρόβλημα (b), μετακινείται η λευκή Ακρίδα του a8 και πάει στο a7.
(a) Κλειδί : 1.Nb3-f5! Nh7-d5+ 2.Kc4-d4 Gg4-g7#
(b) Κλειδί : 1.Nb4-f6! Nh6-d4+ 2.Kc4-d5 Gg8-g5#
Ενδιαφέρον γεωμετρικό παιγνίδι με Καβαλάρηδες της νύχτας που κινούνται αντίθετα.
Σημειώστε ότι στο (b) δεν παίζει ρόλο στο ματ το κάρφωμα του bNf6 από τον wNh7.
6 σχόλια:
Τι χαρά που είναι να βλέπω παρουσιάσεις φίλων καλών. Και όχι μόνο αυτό, μα και σημαντικών εργατών του καλλιτεχνικού ζατρικίου. Και σπουδαίων συνθετών. Και καλών ανθρώπων, με μπέσα, χιούμορ, κατανόηση, ειλικρίνια, εξυπνάδα.
(Όπως σωστά καταλάβατε τον γλύφω για να μου δίνει καμιά λύση που και που).
ΟΚ,ΟΚ,*γλείφω*, μη βαράτε!
Αυτός που πρέπει το έπιασε το νόημα!
Αυτό που μου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση (και δεν είχα προσέξει όταν εκδόθηκε το Ιωβηλαίο) είναι ότι ο Χάρης έχει δημοσιεύσει μόνο 150 προβλήματα.
Αν ληφθεί υπ' όψη ότι περίπου 40 από αυτά έχουν περάσει στο FIDE album (η μέγιστη διάκριση για ένα πρόβλημα), αυτό σημαίνει ότι πάνω από 1 στα 4 προβλήματά του πέρασαν στο album. Νομίζω ότι ελάχιστοι συνθέτες έχουν καταφέρει κάτι παρόμοιο.
Αν και συνθέτει ελάχιστα πια, είναι ένας από τους μεγαλύτερους ειδικούς στα βοηθητικά προβλήματα (ορθόδοξα και μη) και έχει κρίνει πολλές δεκάδες διεθνείς διαγωνισμούς σύνθεσης.
Χτύπησα στο "Αlotan" να δω ποιος είναι αυτός που μιλάει για το FIDE Album, δεν μπορεί λέω, δικός μας είναι! Και ποιος νομίζετε πως άνοιξε την πόρτα;
@Αlotan
Φτιάχνει (ή τουλάχιστον έφτιαχνε) προσεκτικά και επιλεκτικά τα προβλήματα του. Μουλωχτά θα μπορούσα να πω. Με τον ίδιο τρόπο που βαθμολογεί, αν καταλαβαίνεις τι θέλω να πω...
Μια από τις πρώτες και βασικές συμβουλές που μου είχε δώσει ο μαιτρ πριν από 20 και πλέον χρόνια όταν τον πρωτογνώρισα, ήταν να είμαι πολύ επιλεκτικός και αυστηρός με τα προβλήματα που δημοσιεύω.
Φυσικά, είναι δύσκολο να είναι κανείς αντικειμενικός με τα δικά του προβλήματα. Χρειάζεται βαθιά γνώση της θεωρίας, αισθητικό κριτήριο και αντίληψη. Έτσι κι αλλιώς η αξιολόγηση ενός σκακιστικού προβλήματος είναι κάτι υποκειμενικό σε πολύ μεγάλο βαθμό, όπως συμβαίνει με κάθε έργο τέχνης
Στις συναντήσεις προβληματιστών ο Χάρης έρχεται πάντοτε προετοιμασμένος (μέχρι και φυλλάδια μοιράζει με σημειώσεις) και δείχνει με πολύ διδακτικό τρόπο την ενδότερη δομή των προβλημάτων που έχει επιλέξει να παρουσιάσει.
Respect.
Δημοσίευση σχολίου