Το 51ο Παγκόσμιο Συνέδριο Σκακιστικών Συνθέσεων (51st World Congress of Chess Composition, WCCC) έγινε στην Γιούρμαλα της Λετονίας, 30 Αυγούστου - 06 Σεπτεμβρίου 2008.
Τα Ελληνικά χρώματα στον τομέα της σύνθεσης εκπροσώπησαν οι συνθέτες Κώστας Πρέντος από την Θεσσαλονίκη και Παναγιώτης Κονιδάρης από το Μεγανήσι Λευκάδας.
Διαγωνισμός Σαμπάνιας (Champagne είναι ένα ποτό της Γαλλίας)
Κριτής : ο Γάλλος Μισέλ Καγιό (Michel Caillaud), Γκρανμαίτρ στη σύνθεση και Γκρανμαίτρ στη λύση, ο οποίος έβαλε το παρακάτω θέμα:
Θέμα : Ρετροαναλυτικό πρόβλημα, όπου ένα κομμάτι καρφώνεται σε δυό διαφορετικές γραμμές.
Ομάδα Α : Συντομότερες Αποδεικτικές Παρτίδες (SPG).
Ομάδα Β : Οποιοδήποτε άλλο είδος ρετρό προβλήματος.
Επιτρέπονται Μυθικές συνθήκες (το πολύ δύο σε κάθε φάση προβλήματος).
Στην Ομάδα Α, πήρε Δεύτερο Βραβείο μία σύνθεση του Κώστα Πρέντου, πρωταθλητή Ελλάδος επί σειρά ετών στην λύση προβλημάτων.
Στην Ομάδα Β, πήρε Βραβείο μία σύνθεση από τέσσερις συνθέτες, των Ρουμάνων Vlaicu Crisan και Eric Huber και Paul Raican και του Έλληνα Κώστα Πρέντου.
[SPG 19] σημαίνει [Συντομότερη Αποδεικτική Παρτίδα (=Shortest Proof Game) σε 19 ολόκληρες κινήσεις (λευκού και μαύρου)]. Πρέπει να ξεκινήσουμε την παρτίδα από την αρχική θέση των 32 κομματιών και να φθάσουμε στην θέση του διαγράμματος σε 19 κινήσεις.
Κλειδί : 1.e4! h5
2.Be2 h4
3.Bh5 (1_η γραμμή καρφώματος : h5-f7-e8) a5
4.Qg4 a4
5.Se2 a3
6.0-0 axb2
7.a4 Rh6
8.Ra3 Rg6
9.Rf3 f5
10.d3 Kf7 (2_η γραμμή καρφώματος : f3-f5-f7)
11.Bg5 Ke6 (3_η γραμμή καρφώματος : g4-f5-e6)
12.Sd2 Ke5
13.Rb1 fxe4
14.Sc1 Kd4 (4_η γραμμή καρφώματος : g4-e4-d4)
15.c4 Kc3
16.Sdb3 exd3 (5_η γραμμή καρφώματος : f3-d3-c3)
17.Qe4 Kc2 (6_η γραμμή καρφώματος : e4-d3-c2)
18.g4 Kd1
19.Kg2 d2
Σχόλιο Κριτή : [Το ρεκόρ της παρουσίασης 6 διαφορετικών γραμμών καρφώματος για το θεματικό Πιόνι Pf7 δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο από τον Κριτή. Το πρώτο κάρφωμα υποδεικνύει στρατηγικό παιγνίδι μετά το ξεκάρφωμα. Τα επόμενα καρφώματα λειτουργούν σαν ασπίδες, συνοδεύοντας τον bK στον περίπατό του, και μερικά δεν είναι πολύ εκμεταλλεύσιμα (το f3-f5-f7 δεν είναι χρήσιμο αφού ο bK πρέπει να διαφύγει από το κάρφωμα g4-f5-e6 προτού παιχτεί το fxe4).]
Εδώ είναι απαραίτητες μερικές επεξηγήσεις :
-n Πρόκα Ανάκληση (Proca Retractor) : Ο Λευκός παίρνει πίσω n νόμιμες κινήσεις. Ο Μαύρος δεν βοηθάει, επιλέγει κινήσεις που θα δυσκολέψουν το σχέδιο του Λευκού. Μετά την ανάκληση των κινήσεων, λύνεται τελικά το πρόβλημα.
Πήρε το όνομα από τον συνθέτη Zeno Proca (1906-1936).
-η Χόεγκ Ανάκληση (Hoeg Retractor) είναι διαφορετικός τύπος Ανάκλησης, όπου βοηθώντας ο Μαύρος αποφασίζει αν η μαύρη κίνηση ήταν πάρσιμο και επιλέγει τον τύπο του λευκού κομματιού που πάρθηκε.
Πήρε το όνομα από τον συνθέτη Dr. Niels Hοeg (1876-1951)).
Κίρκη Φόνισσα (Circe assassin) : Το κομμάτι που παίρνεται εμφανίζεται στο τετράγωνο αναγέννησής του ακόμη κι αν το τετράγωνο είναι κατειλημμένο. Το κομμάτι που βρισκόταν στο τετράγωνο αναγέννησης χάνεται. Αν βρίσκεται εκεί βασιλιάς πριν από το πάρσιμο, είναι σε σαχ. (Δες εδώ και εδώ για την συνθήκη Κίρκη).
Η λύση αρχίζει με κινήσεις προς τα πίσω :
-1.Sc5-b3 Bb1-a2+ (Ο Sb3, που καρφώθηκε στο b3 κλείνοντας την απειλή του Ba2, επιστρέφει στο c5. Ο Ba2, που έλεγε σαχ από εκεί γιατί το Ba2xe6[+wPe2] φονεύει τον λευκό Βασιλιά, επιστρέφει στο b1)
-2.e5-e6 Bc1-b2+ / Ba3-b2+ (Το e6 επιστρέφει στο e5. Το Bb2, που έλεγε σαχ από εκεί γιατί το Bb2xe5[+wPe2] φονεύει τον λευκό Βασιλιά, επιστρέφει (έστω) στο c1)
-3.Se6-c5 Rb6-b5+ (Ο Sc5 (που καρφώθηκε στο c5 κλείνοντας την απειλή του Rb5) επιστρέφει στο e6. Ο Rb5, που έλεγε σαχ από εκεί γιατί το Rb5xe5[+wPe2] φονεύει τον λευκό Βασιλιά, επιστρέφει στο b6)
-4.Kf2-e2 g4-g3+ (Ο Ke2 επιστρέφει στο f2. Το πιόνι από το g3 (που έλεγε σαχ) επιστρέφει στο g4)
-5.Sd8-e6 Rb5-b6+ (Ο Se6, που καρφώθηκε στο e6 κλείνοντας την απειλή του Rb6, επιστρέφει στο d8. Ο Rb6, που έλεγε σαχ από εκεί γιατί το Rb6xf6[+wPf2] φονεύει τον λευκό Βασιλιά, επιστρέφει στο b5)
-6.f5-f6 Ba2-b1+ / b2-b1=B+ (Το f6 επιστρέφει στο f5. Το Bb1, που έλεγε σαχ από εκεί γιατί το Bb1xf5[+wPf2] φονεύει τον λευκό Βασιλιά, θα μπορούσε να είναι ένα μαύρο πιόνι στο b2 που προήχθη σε μαύρο αξιωματικό στο b1, αλλά έστω ότι είναι μαύρος αξιωματικός που ήρθε από το a2)
-7.Sf7-d8 (Ο Sd8 επιστρέφει στο f7).
Και τώρα η λύση συνεχίζεται με κινήσεις προς τα εμπρός για [Ματ σε 1 κίνηση] :
Κλειδί : 1.Kg3!# ( > 2.Kg3xh3[+bPh7] με άμεσο φόνο του bK)
Ο μαύρος Βασιλιάς είναι ματ! Τα h6, h8 απειλούνται από τον wSf7 και το g6 απειλείται από το wPf5. Επίσης 1...Kg7 2.Kxg4[+bPg7] και 1...Kg8 2.KxSg2[+bSg8].
Σχόλιο Κριτή : [Ωραία χρήση της συνθήκης Κίρκη Φόνισσα, με τυπικά καρφώματα και τυπική κίνηση ματ. Ο λευκός Ίππος καρφώνεται σε τρεις διαφορετικές γραμμές.]
Έκτος Διαγωνισμός Τζούικα (Tzuica είναι ένα ποτό της Ρουμανίας)
Κριτές : οι Ρουμάνοι Κρισάν (Vlaicu Crisan) και Χούμπερ (Eric Huber), οι οποίοι έβαλαν το παρακάτω θέμα :
Θέμα : Βοηθητικά Αντίστροφα Ματ (Helpselfmates, hs#n) ή Βοηθητικές Αντίστροφες Ισοπαλίες (Helpselfstalemate, hs=n) με Ορθογώνιο / Διαγώνιο μετασχηματισμό (Orthogonal / Diagonal Transformation, ODT).
Επιτρέπονται όλες οι μυθικές συνθήκες και όλα τα μυθικά κομμάτια.
Σημειώσεις :
Βοηθητικό Αντίστροφο είναι το πρόβλημα που είναι βοηθητικό σε όλες τις κινήσεις (όπου ο Μαύρος βοηθάει) εκτός από την τελευταία που γίνεται αντίστροφο (όπου ο Μαύρος εξαναγκάζεται). Ο τελικός στόχος μπορεί να είναι το ματ (για τα hs#n) ή η ισοπαλία (για τα hs=n).
ODT : Ορθογώνιος / Διαγώνιος μετασχηματισμός : Αυτό που γίνεται σε γραμμή και στήλη, ξαναγίνεται στις διαγώνιες γραμμές.
Κλειδί : 1.Re7! (μπλοκάρει μια μελλοντική διαφυγή) Rh8 (προετοιμάζει μπαταρία Πύργου-Αξιωματικού)
2.Bg8 (καλύπτει, για να πάρει θέση ο Βασιλιάς) Bd5
3.Ke8 Bxg8 (η μπαταρία είναι πλήρης, με εξαφάνιση του λευκού κομματιού)
4.Qc6+ Be6# (ενεργοποιείται η μπαταρία)
Κλειδί : 1.Bb5! (μπλοκάρει μια μελλοντική διαφυγή) Bh1 (προετοιμάζει μπαταρία Αξιωματικού-Πύργου)
2.Rg2 (καλύπτει, για να πάρει θέση ο Βασιλιάς) Rg8
3.Kc6 Rxg2 (η μπαταρία είναι πλήρης, με εξαφάνιση του λευκού κομματιού)
4.Qf8+ Rg7# (ενεργοποιείται η μπαταρία)
Σχόλιο Κριτή : [Αμοιβαίες μαύρες μπαταρίες επιτυγχάνονται σε πολύ οικονομική κατασκευή.
Σε κάθε λύση το λευκό κομμάτι που γίνεται ασπίδα για τον wK παίρνεται από το αντίπαλο όμοιό του και δημιουργείται μπαταρία.
Η μαύρη μπαταρία ενεργοποιείται με σαχ από την Βασίλισσα.
Τα ματ είναι πρότυπα και επιτυγχάνονται με απλό (όχι διπλό) σαχ.
Ένα θαυμαστό επίτευγμα από τον Έλληνα συνθέτη και είναι το πρώτο πρόβλημα που έφτιαξε για Βοηθητικό Αντίστροφο Ματ!]
Όγδοος Διαγωνισμός Σάκε (Sake είναι ένα ποτό της Ιαπωνίας)
Το Τουρνουά Ιαπωνικού Σάκε ήταν αφιερωμένο φέτος στην μνήμη του Χαναζάβα (Masazumi Hanazawa) (1944-2007), που ήταν ένας από τους πρωτοπόρους Ιάπωνες συνθέτες.
Κριτής : Ο Ιάπωνας Ταντάσι Βακασίμα (Tadashi Wakashima), που έβαλε το ακόλουθο θέμα :
Θέμα : Μυθικό Βοηθητικό Ματ (μέχρι τεσσάρι). Ακριβής Ηχώ (Exact Echo). Zeroposition δεν επιτρέπεται.
Σημείωση : Zeroposition είναι μια αρχική θέση χωρίς λύση, από την οποία παράγονται με μικρές αλλαγές δίδυμα προβλήματα.
Σημείωση : Μεταποιούμενοι (Transmuted) Βασιλιάδες είναι αυτοί που, όταν απειληθούν από ένα κομμάτι, μετακινούνται με τον τρόπο που κινείται το κομμάτι που τους απείλησε. (Αν ο Βασιλιάς απειληθεί από Πύργο αποφεύγει το σαχ κινούμενος σαν Πύργος).
Κλειδί : 1.Rc3-c1! Re8-e7 2.Rc1-a1+ Ka8-h8 3.Ra1-g1 Re7-h7#
Κλειδί : 1.Rc3-b3! Re8-h8+ 2.Kh1-a1 Rh8-h7 3.Rb3-b1 Rh7-a7#
Κλειδί : 1.Rc3-c7! Re8-e1+ 2.Kh1-h8 Re1-b1 3.Rc7-h7 Rb1-b8#
Κλειδί : 1.Rc3-c8+! Ka8-a1 2.Rc8-c2 Re8-b8 3.Rc2-h2 Rb8-b1#
Σχόλιο Κριτή : [Πάρα πολύ ταιριαστό με το πνεύμα του τουρνουά. Αυτό που είναι πιό εκπληκτικό είναι το γεγονός ότι μπόρεσε να πραγματοποιηθεί χωρίς κάποια τεχνητή μέθοδο παραγωγής διδύμων. Απλά, το αγάπησα!]
Διαγωνισμός Ταχείας Σύνθεσης, Τμήμα Βοηθητικών
Κριτής : Ο Έλληνας Χάρης Φουγιαξής (Harry Fougiaxis), ο οποίος ζήτησε το παρακάτω θέμα :
Θέμα : Σε βοηθητικό δύο κινήσεων, στην πρώτη κίνηση του Λευκού (την συμβολίζουμε με W1) ξεκαρφώνεται ένα μαύρο κομμάτι. Επιτρέπονται Μυθικές συνθήκες και Μυθικά κομμάτια.
Κλειδί : 1.Sf3-h4! (μπλοκάρει διαφυγή) Be7-b4 (ξεκαρφώνει τον bRf6, εμποδίζει τον bRa4)
2.Rf6-f5 (το ξεκαρφωμένο κομμάτι μπλοκάρει διαφυγή) Rg2xg3# (παίρνει τον καρφωμένο bSf3)
Κλειδί : 1.Bb1-g6! (μπλοκάρει διαφυγή) Rg2-b2 (ξεκαρφώνει τον bSf3, εμποδίζει τον bBa1)
2.Sg3-f5 (το ξεκαρφωμένο κομμάτι μπλοκάρει διαφυγή) Be7xf6# (παίρνει τον καρφωμένο bRf6)
Σχόλιο Κριτή : [Απρόοπτα και αισθητικά πολύ ευχάριστα κλεισίματα γραμμών με την πρώτη κίνηση του Λευκού, αλλά το παιγνίδι του Μαύρου (αποτελούμενο μόνο από μπλοκαρίσματα διαφυγών) αν και είναι ακριβές είναι λιγότερο εμπνευσμένο.]
1 σχόλιο:
Ευχαριστώ πολύ για την ενημέρωση και τις επεξηγήσεις. Είχα διαβάσει για τα αποτελέσματα της ελληνικής αποστολής στη λύση, αλλά δεν είχα την παραμικρή ιδέα για τα θαυμαστά του Κώστα Πρέντου στη σύνθεση. Συγχαρητήρια και εύχομαι να μάθω περισσότερα για την καλλιτεχνική σύνθεση ώστε να απολαμβάνω καλύτερα κομψοτεχνήματα όπως αυτά. Μπράβο και πάλι στον Κώστα Πρέντο (τον Παναγιώτη τον έχω παινέψει αρκετά για άλλα πράγματα, νισάφι) και σε σας για το ξεστράβωμα που μας προσφέρετε.
Δημοσίευση σχολίου