Σπούδασα οικονομικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και εργάζομαι ως υπάλληλος στη Άλφα Τράπεζα.
Ασχολήθηκα με το καλλιτεχνικό σκάκι αρχικά ως λύτης, επηρεασμένος από τις στήλες του Σιαπέρα σε διάφορες εφημερίδες της δεκαετίας του 80, και αργότερα στράφηκα στην σύνθεση, κυρίως ως ένα μέσο έκφρασης δημιουργικότητας.
Τώρα πλέον δημοσιεύω αρκετά στο εξωτερικό, δίνοντας έμφαση στα Βοηθητικά (helpmate) και στα Αντίστροφα (selfmate).”
Ο Γιάννης Καλκαβούρας είναι ένας μετριόφρων άνθρωπος με πολλές βραβεύσεις για τις συνθέσεις του. Παρακάτω θα δούμε τρία προβλήματά του, συνοδευόμενα και με δικά του σχόλια.
(Πρόβλημα 242) Γιάννης Καλκαβούρας (Kalkavouras Ioannis) Δεύτερο Βραβείο, Variantim (Ισραήλ), 2006 Βοηθητικό σε 2.5 κινήσεις. Δύο λύσεις. h#2.5 (4+12) | |
[1B6/8/3K1p2/1b6/3b3p/3r1qk1/Q2prp1s/3B2s1] |
Στα βοηθητικά με ακέραιο πλήθος κινήσεων παίζει πρώτα ο μαύρος. Εδώ οι κινήσεις είναι 2.5, άρα ξεκινάμε με κίνηση του λευκού.
a) Κλειδί : 1...Qa2-d5! 2.Re2-e6+ Kd6xe6+ 3.Kg3-g4 Qd5-f5#
b) Κλειδί : 1...Qa2-e6! 2.Qf3-d5+ Kd6xd5+ 3.Kg3-f3 Qe6-e4#
Γ.Κ. : “Επεκτεινόμενο δυάρι με εναλλαγή θέσεων του λευκού Ρουά και της Βασίλισσας στα τετράγωνα d5/e6, εναλλαγή θυσιών ημικαρφωμένων μαύρων κομματιών στα ανωτέρω τετράγωνα και τελικές εικόνες ματ με καρφωμένο μαύρο κομμάτι”.
a) Κλειδί : 1.Rb3-b4! (1.Bb5?) Ba2xc4 2.Bc6-e4 Bc4-d5 3.Rh4-f4 (Bf4?) Rc8-c3#
b) bPg2-->g3
Κλειδί : 1.Bc6-b5! (1.Rb4?) Rc8xc4 2.Rb3-e3 Rc4-c3 3.Bg5-f4 (Rf4?) Ba2-d5#
Γ.Κ. : "Παρεμβολές γραμμών της μαύρης βασίλισσας με dual avoidance, κοψίματα εξουδετέρωσης στο c4, εστιακό παιγνίδι, μαύρο Grimshaw με dual avoidance στο f4".
Όταν υπάρχει μια δυάδα απαντήσεων αλλά σε κάθε βαριάντα ισχύει μόνο η μία απάντηση, έχουμε αποφυγή δυάδας (dual avoidance).
Παρατηρούμε την ομοστρατηγικότητα των λύσεων : Το c4 κόβεται από τον wB, που συνεχίζει την κίνησή του για να καρφώσει έναν bB ανοίγοντας δρόμο για να δώσει ματ ο wR. Το c4 κόβεται από τον wR, που συνεχίζει την κίνησή του για να καρφώσει έναν bR ανοίγοντας δρόμο για να δώσει ματ ο wB.
Ας δούμε το εστιακό παιγνίδι : Ο bBc6, που εμποδίζει το Rc8-c3+ και επιτηρεί το Ba2-d5+, πηγαίνει στο e4 συνεχίζοντας την άμυνα αλλά δυστυχώς εκεί καρφώνεται και επιτρέπει το Rc8-c3+. Ο bRb3, που εμποδίζει το Ba2-d5+ και επιτηρεί το Rc8-c3+, πηγαίνει στο e3 συνεχίζοντας την άμυνα αλλά δυστυχώς εκεί καρφώνεται και επιτρέπει το Ba2-d5+.
Θέμα : Εστιακό παιγνίδι (Focal play) : Ένα μαύρο γραμμικό κομμάτι (Βασίλισσα, Πύργος, Αξιωματικός) εστιάζει σε δύο τετράγωνα σε διαφορετικές κατευθύνσεις, αλλά όταν κινηθεί εξαναγκάζεται να χάσει την εστίαση και να εγκαταλείψει την επιτήρηση στο ένα από τα δύο τετράγωνα. |
Για την διατομή Γκρίμσο, μεταξύ γραμμικών κομματιών ανόμοιας κίνησης, έχουμε αφιερώσει αρκετές αναρτήσεις.
Φάση έτοιμου παιγνιδιού (*) : 1...b3? 2.Be4+ Ke2 3.Bxd3+ Kf3 4.Be4+ Ke2 5.Bg6+ Kf3 6.Rc3+ Bxc3 7.Bh5+ Rxh5#
Φάσεις Δοκιμών : {1.Rc~? ( > 2.Bh5+ Rxh5#) R(x)h5! 2.Bxh5# (φυσικά είναι λάθος για αντίστροφο πρόβλημα να κάνει ματ ο λευκός, θέμα Βερολίνου)},
{1.Be4+? Ke2! 2.Bxd3+ Kf3 3.Be4+ Ke2+}.
Φάση πραγματικού παιγνιδιού : Κλειδί : 1.Rd5! ( > 2.Rxd3 Rxd3 3.Bh5+ Rxh5#) b3
2.Be4+ Ke2 3.Bxd3+ Kf3 4.Be4+ Ke2 5.Bg6+ Kf3
6.Qd1+ Kf2 7.Rxd2+ Bxd2 8.Re2+ Kf3 9.Bh5+ Rxh5#
Γ.Κ. : “Πρόβλημα νεογερμανικής σχολής (λογικό) σε συνδυασμό με το θέμα Βερολίνου”.
Τα προβλήματα της νεογερμανικής σχολής έχουν ένα προσχέδιο (Vorplan), που χρειάζεται να προηγηθεί για να γίνει εφαρμόσιμο το γενικό σχέδιο (Hauptplan), το οποίο είχε φανεί αλλά είχε αποτύχει στις δοκιμές. Λέγονται και λογικά προβλήματα. Δείτε τα θέματα Ρωμαϊκό, Αμβούργου και Δρέσδης.
Η κίνηση 2.Bxh5# της δοκιμής γίνεται 9.Bh5+ στο πραγματικό παιγνίδι. (θέμα Βερολίνου).
Θέμα Βερολίνου (Berlin) : Μια κίνηση, που δίνει ματ στην δοκιμή, γίνεται ένα απλό σαχ στο πραγματικό παιγνίδι. |
3 σχόλια:
Δεν μπορώ να σου πω πόσο χαίρομαι για το αφιέρωμα στο Γιάννη. Είναι τόσο μετριόφρων που...πως τον κατάφερες; Μπράβο Μανώλη. Συνέχισε έτσι, παντού εγκώμια ακούω για τη δουλειά σου.
Πώς τον κατάφερα; Θα σου πω.
Με ειλικρίνεια παραδέχομαι την ανεπάρκειά μου, οπότε προσπαθώ να κάνω την δουλειά μου όσο καλύτερα μπορώ. Στην ανάπτυξη αυτής της γνωσιακής υποδομής για προβληματιστές με στηρίζουν διάφοροι φίλοι με διορθώσεις, προτάσεις και επίπονη έρευνα για στοιχεία.
Ο Γιάννης εκτίμησε το αποτέλεσμα και δέχτηκε να βοηθήσει και ταυτόχρονα να εκτεθεί. Τον ευχαριστώ για την στάση του και πιστεύω ότι ήταν ευπρόσωπο το αποτέλεσμα.
Το ίδιο περιμένω από όλους τους Έλληνες προβληματιστές : να στηρίξουν μια προσπάθεια που δεν γίνεται για την προσωπική προβολή ενός ατόμου αλλά για την ανέλιξη του καλλιτεχνικού σκακιού στην Ελλάδα και την προβολή των Ελλήνων δημιουργών.
Αγαπητέ φίλε Παναγιώτη Κονιδάρη, που είσαι σπουδαίος λύτης και διακεκριμένος συγγραφέας (ίσως και σωτήριος φαρμακοτρίφτης) ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και, ευκαιρίας δοθείσης, πότε θα στείλεις για δημοσίευση στο ιστολόγιό μας σύντομο βιογραφικό σου και ας πούμε τρία επιλεγμένα προβλήματά σου;
Τι; Εμένα θες να παρουσιάσεις ως συνθέτη; Χααααααχααααχααα! Και χα.Δεν ξέρεις ότι ένας δημοτικός σύμβουλος καλείται να λύνει προβλήματα, κι όχι να δημιουργεί περισσότερα;
Ωραία, θα σου στείλω δυο τρία προβληματάκια, όταν...δημοσιεύσω δυο- τρία. Αφού ξέρεις ότι η παραγωγή μου σε προβλήματα είναι πιο ισχνή κι από τις αγελάδες της Ζιμπάμπουε. Μάλιστα κάποια από αυτά τα έχουμε φτιάξει μαζί με το Γιάννη. Άσε που, ούτε που ξέρω που βρίσκονται, διάσπαρτα, χαμένα, σαν τρομαγμένα κατσίκια.
Γι' αυτό σου λέω...πιάσε κανένα σοβαρό συνθέτη, τόσους καλούς έχουμε.
Δημοσίευση σχολίου