Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου 2014

2ο Κύπελλο Ελλάδος, Αρχική αναγγελία

Αγαπητοί φίλοι
Σας ενημερώνω ότι το 2ο Κύπελλο Ελλάδας Λύσης Σκακιστικών Προβλημάτων έχει προγραμματιστεί για την πρώτη Κυριακή του νέου έτους, 4 Ιανουαρίου 2015, ώρα 11.00-13.30.
Η διαδικασία του θα είναι η ίδια με αυτήν της (μάλλον επιτυχημένης) πρώτης διοργάνωσης. Το ίδιο και η "φιλοσοφία" του: Απευθύνεται τόσο σε αρχάριους ή ημιαρχάριους στη λύση σκακιστικών προβλημάτων (προϋπόθεση, βέβαια, κάποια εύλογη σκακιστική δυναμικότητα...) όσο και σε έμπειρους λύτες.
Σε σχέση με πέρσι θα ήθελα να βελτιώσουμε δύο κυρίως πράγματα:
α) Όσοι συμμετάσχουν να είναι έγκαιρα προετοιμασμένοι για το τι θα αντιμετωπίσουν (τι σημαίνει σκακιστικό πρόβλημα, πώς πρέπει να γραφεί η λύση σε κάθε κατηγορία κλπ). Για το σκοπό αυτό υπάρχει το υλικό σε ηλεκτρονική μορφή που σας είχα στείλει και θα σας στείλω πάλι. Είμαι επίσης διατεθειμένος να δώσω σχετικές "διαλέξεις" στο χώρο σας, τις Κυριακές που απομένουν, εφόσον υπάρχει η δυνατότητα αυθημερόν μετάβασης και επιστροφής (ομολογώ ότι σας το λέω κάπως αργά).
β) Προκειμένου να επιταχυνθεί η έκδοση των -ανεπίσημων αρχικά- αποτελεσμάτων, θα ήθελα την ημέρα των αγώνων είτε να βαθμολογήσετε εσείς τα γραπτά σύμφωνα με τις οδηγίες που θα σας δοθούν είτε να σκανάρετε τα γραπτά και να μου τα στείλετε άμεσα με email.
Το πρώτο που ζητάω είναι φυσικά να με ενημερώσετε όσο νωρίτερα γίνεται και οπωσδήποτε μέσα στον Νοέμβριο για το αν σκοπεύετε και φέτος να πάρετε μέρος, δίνοντάς μου -σε περίπτωση καταφατικής απάντησης- τα στοιχεία που θα μπουν στην προκήρυξη (διεύθυνση αγωνιστικού χώρου, τηλέφωνα και email επικοινωνίας και ότι άλλο θεωρείτε χρήσιμο). Θα με βοηθούσατε επίσης αν μου προτείνατε και άλλα πρόσωπα που θα ήταν κατά τη γνώμη σας κατάλληλα για "τοπικοί Διοργανωτές" σε άλλες πόλεις.
Αναμένοντας τις απαντήσεις σας
σας ευχαριστώ εκ των προτέρων
Νίκος Μενδρινός (τηλ.: 210 9833452)

Πέμπτη, 13 Νοεμβρίου 2014

Δυο Μινιατούρες από δυο φίλους

Μινιατούρες (miniature) λέμε τα προβλήματα που έχουν μέχρι 7 κομμάτια συνολικά.

Στην σημερινή ανάρτηση θα δούμε ένα δυάρι άμεσου ματ (direct two-mover) του Νίκου Περγιάλη και ένα βοηθητικό πεντάρι (helpmate five-mover) του Εμμανουήλ Μανωλά.

Πρόβλημα-773
Νίκος Περγιάλης (Nikos Pergialis), GR
αδημοσίευτο (original)

8/8/8/8/3K4/p3S3/s2kp3/Q7 (3 + 4)
#2

Δοκιμές : {1.Qe1+? / Qxa2+? K(x)e1!}, {1.Qc3+? Sxc3!}, {1.Sc4+? Kc2!}

Κλειδί : 1.Qb1! [2.Sc4#]
1...Sc1 2.Qb4#
1...e1=Q / e1=R 2.Qc2#
1...e1=S 2.Qd1#
1...e1=B 2.Qd1# / Qc2#

Στην μινιατούρα αυτή βλέπουμε την Αποφυγή Δυάδας (Dual Avoidance) στις μαύρες απαντήσεις 1...e1=Q / T και 1...e1=S, και ενώ ο λευκός μπορεί να παίξει 2.Qc2 ή 2.Qd1 για να κάνει ματ, το μαύρο κομμάτι εκ προαγωγής αποκλείει την μία από τις δύο κινήσεις του λευκού. Η προαγωγή σε μαύρο Αξιωματικό δεν είναι καλή μαύρη απάντηση.
Βλέπουμε ακόμη Αντι-αναστροφή-Απειλής (Anti-reversal-Menace). Ενώ η κίνηση 1.Qb1 απειλεί 2.Sc4#, η κίνηση 1.Sc4 δεν απειλεί 2.Qb1#.
Περιέχεται το θέμα Ropke : Δύο μαύρες άμυνες από προαγωγή ενός πιονιού στο ίδιο τετράγωνο ακολουθούνται από δύο διαφορετικές λευκές κινήσεις.
Περιέχεται το θέμα Option : Το κλειδί και τουλάχιστον δύο δοκιμές με διαφορετικές άμυνες παίζονται με το ίδιο κομμάτι.


Πρόβλημα-774
Εμμανουήλ Μανωλάς (Emmanuel Manolas), GR
αδημοσίευτο (original)

3b4/K7/3k1r2/4s3/4b3/8/4P3/8 (2 + 5)
h#5
a) Διάγραμμα, b) wKa7 στο g7

a) Διάγραμμα
1.Bb7 e4 2.Sd7 e5+ 3.Kc7 e6 4.Bc8 e7 5.Rc6 e8=S#

b) wKa7 στο g7
1.Bc6 e4 2.Sf7 e5+ 3.Ke7 e6 4.Bd7 exf7 5.Re6 f8=Q#

Και στις δύο λύσεις το wPe2 ξεκινάει από την αρχική του θέση και στην πέμπτη κίνηση προάγεται σε ένα κομμάτι (διαφορετικό σε κάθε λύση) που δίνει ματ. Η πορεία του πιονιού είναι το θέμα Excelsior.
Το ματ επιτυγχάνεται με αυτομπλοκάρισμα (ενίοτε και θυσία) των μαύρων.
Ο λευκός κινεί μόνο το πιόνι του. Το είδος κομματιού που κινεί ο μαύρος είναι ίδιο στις αντίστοιχες κινήσεις των δύο λύσεων. Κινεί διαδοχικά λευκοτετράγωνο Αξιωματικό, Ίππο, Βασιλιά, λευκοτετράγωνο Αξιωματικό, Πύργο.



Σάββατο, 8 Νοεμβρίου 2014

Λογισμικό δημιουργεί σκακιστικές συνθέσεις

Μερικά χρόνια πριν "η Αισθητική Ωραιότητα των σκακιστικών συνθέσεων" μετρήθηκε μέσω υπολογιστή, με χρήση του λογισμικού Chesthetica του Dr. Azlan Iqbal.

Σε ένα πρόσφατο άρθρο ο Dr. Azlan Iqbal παρουσιάζει μια σειρά από τριάρια άμεσου ματ που συνέθεσε ο υπολογιστής, με χρήση του λογισμικού DSNS (digital synaptic neural substrate, ψηφιακό υπόστρωμα νευρικών συνάψεων) .

Σε μια πρόσφατη ανάρτηση από το WCCC στην Βέρνη, αναφέρθηκα στον κύριο T. Linß, που παρουσίασε στους συνθέτες του Συνεδρίου το παρόν και το μέλλον του λογισμικού που δημιουργεί σκακιστικές συνθέσεις. (Προς το παρόν, οι απαιτήσεις αποθηκευτικού χώρου περιορίζουν αυτό το λογισμικό σε προβλήματα βοηθητικά με 6 κομμάτια και αντίστροφα με 7 κομμάτια).

Μπορούμε να προβλέψουμε ότι θα υπάρξει τέλος στην ανθρώπινη δημιουργικότητα; Ας ελπίσουμε όχι στον αιώνα αυτόν!