Δευτέρα, 13 Δεκεμβρίου 2010

Η Κίρκη, απλά

Σήμερα φιλοξενούμε μια παρουσίαση της Συνθήκης Κίρκη (Circe) του μυθικού σκακιού, που ετοίμασε ο βραβευμένος συνθέτης Θέμης Αργυρακόπουλος.
Διαβάστε το κείμενο και τα παραδείγματα. Θα διαπιστώσετε ότι είναι πράγματα απλά και όμορφα.


Κίρκη

Μία από τις δημοφιλέστερες συνθήκες του καλλιτεχνικού σκακιού, είναι η Κίρκη. Στην αρχική της μορφή, παρουσιάστηκε από τους P. Monreal και J. P. Boyer το 1968. Από τότε, η Κίρκη και πολλές παραλλαγές της, προσφέρουν συχνά ευχάριστες στιγμές στους φίλους του καλλιτεχνικού σκακιού. (Δες εδώ, εδώ κι εδώ).

Ποια ιδιαιτερότητα έχει η Κίρκη;
Ας ξεχάσουμε τον τρόπο που κόβουμε ένα κομμάτι στο αγωνιστικό σκάκι, επειδή, λόγω Κίρκης, το κομμένο δεν θα επιστρέψει τόσο εύκολα στο κουτί. Σε οποιοδήποτε κόψιμο (βασιλιά εξαιρουμένου) το κομμάτι θα αναγεννηθεί στο αρχικό του τετράγωνο. Αν βρίσκεται στο τετράγωνο αναγέννησης οποιοδήποτε άλλο κομμάτι, τότε το κόψιμο είναι οριστικό και το κομμένο κομμάτι φεύγει από τη σκακιέρα.

Πώς καθορίζεται το τετράγωνο αναγέννησης;
Για Βασίλισσες και αξιωματικούς δεν υπάρχει δυσκολία – μοναδικό είναι το αρχικό τους τετράγωνο. Για τα άλλα, καθορίζεται από το χρώμα του τετραγώνου που έγινε το πάρσιμο αν πρόκειται για πύργο και ίππο, ή από την στήλη στην οποία έγινε το πάρσιμο αν πρόκειται για πιόνι (ή για μυθικό κομμάτι). Για παράδειγμα, ένας μαύρος πύργος που κόβεται στο a7 αναγεννιέται στο h8 (καθώς κόπηκε σε μαύρο τετράγωνο) ενώ αν είχε κοπεί στο c2 η αναγέννηση θα γινόταν στο a8. Αν κόψουμε λευκό πιόνι στο d6 τότε αυτό θα επανέλθει στο d2.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι επιτρέπονται τα ροκέ με πύργο που μόλις αναγεννήθηκε.
Πολύ βασικό είναι ότι η κίνηση δεν θεωρείται ολοκληρωμένη μόλις αφήσουμε το κομμάτι στη σκακιέρα, αλλά μόλις ολοκληρωθούν όλες οι Κίρκη-επιδράσεις στη θέση.
Λεπτομέρεια : Αφού τα μυθικά κομμάτια δεχόμαστε ότι προήλθαν από προαγωγή, τετράγωνο αναγέννησης είναι το τετράγωνο προαγωγής στη στήλη που έγινε το κόψιμο. Αν κόψουμε μια λευκή ακρίδα στο a4, αναγεννάται στο a8.
Η Κίρκη δεν επιτρέπει να κόψουμε αντίπαλο κομμάτι αν αυτό με την αναγέννησή του δίνει σαχ στο βασιλιά μας.

Σημειώνουμε μια Κίρκη αναγέννηση μέσα σε αγκύλες. Τα σύμβολα που χαρακτηρίζουν μια κίνηση, (όπως ! ? + e.p.), γράφονται μετά τις αγκύλες.
Για παράδειγμα, αν ο λευκός ίππος κόψει τη μαύρη βασίλισσα στο h1, δεν γράφουμε απλά 1.Sxh1 αλλά συμπληρώνουμε και την αναγέννηση (συν μια μαύρη βασίλισσα στο d8) σε αγκύλες : 1.Sxh1[+bQd8] .
Αν κόψει την bQh8 ένα πιόνι από το g7 που προάγεται σε πύργο που δίνει σαχ, η κίνηση γράφεται περισσότερο πολύπλοκα : 1.gxh8=R[+bQd8]+ .

Παράδειγμα Αυτοπροστασίας
Ένα από τα εφέ που διαφοροποιούν την Κίρκη από το συνηθισμένο σκάκι, είναι ότι τα κομμάτια έχουν τη δυνατότητα να προστατεύσουν τα ίδια τον εαυτό τους. Θυμίζουμε ότι οι κινήσεις δεν ολοκληρώνονται μόλις αφήσουμε το κομμάτι μας σε ένα τετράγωνο. Αν υπάρχει κάποιο πάρσιμο αντίπαλου κομματιού, πρώτα θα εξετάσουμε τη δυνατότητα που έχει αυτό να αναγεννηθεί πάνω στη σκακιέρα και έπειτα θα χαρακτηρίσουμε την κίνηση μας σαν νόμιμη, σαχ, ματ ή άμυνα.
Για παράδειγμα, η πιο γνωστή εικόνα ματ σε Κίρκη είναι πιθανότατα η παρακάτω :

Θέση 472_01
Ας υποθέσουμε ότι η λευκή βασίλισσα ήταν στο g1 και μόλις έπαιξε 1.Qg4+

Η πρώτη αντίδραση στο ορθόδοξο σκάκι θα ήταν το 1...Kxg4 όπου ο μαύρος με την μοναδική του κίνηση, κόβει την απροστάτευτη ντάμα και είναι ασφαλής. Λάθος! Από τη στιγμή που ο μαύρος με την κίνηση του έκοψε λευκό κομμάτι, πρέπει να εξετάσουμε τι θα γίνει αν αυτό αναγεννηθεί. Το τετράγωνο d1 είναι ελεύθερο, οπότε η λευκή βασίλισσα δεν έχει βγει ακόμα από το παιχνίδι! Θα επιστρέψει από το d1. Αν λοιπόν ο μαύρος βασιλιάς κόψει, θα έχουμε την εξής εικόνα :

Θέση 472_02
Ο μαύρος βασιλιάς, εκθέτει τον εαυτό του σε σαχ! Με άλλα λόγια, δεν μπορεί να κόψει τη βασίλισσα στο g4, οπότε η κίνηση του λευκού ήταν ματ! 1.Qg4#

Allumwandlung (AUW)
Έχοντας την ικανότητα της «αυτοπροστασίας» στο μυαλό μας, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε λιγότερο υλικό για να πετύχουμε το ματ. Και όταν λέμε «λιγότερο υλικό», γιατί να μην βάλουμε ένα πιόνι το οποίο θα προάγεται σε κάποιο κομμάτι; Και ακόμη, οι άμυνες του μαύρου να γίνονται από κομμάτια προαγωγής; Η ιδέα παίρνει σάρκα και οστά. AUW!!! Δηλαδή, θα κάνουμε και τις 4 δυνατές προαγωγές στις διάφορες βαριάντες μας.

Πώς όμως θα γίνει αυτό ακριβώς; Μάλλον τα λευκά πρέπει να προάγουν στη μία βαριάντα σε βασίλισσα και στην άλλη σε πύργο. Σε διαφορετική περίπτωση θα είναι δύσκολο να κάνουμε ματ, μιας και δεν θέλουμε να φορτώσουμε τη θέση με πολύ υλικό. Επιλέγουμε να το κάνουμε και βοηθητικό δύο κινήσεων.

Να δούμε τι γίνεται με ένα λευκό πιόνι στην έβδομη γραμμή; Στην πρώτη κίνηση προάγεται και στην δεύτερη πάει να κάνει ματ. Απλό ακούγεται! Αν είναι βασίλισσα, καλό θα ήταν να δίνει ματ από τη στήλη d, ώστε να αυτό-προστατευτεί. Ας προάγουμε λοιπόν στο d8 το πιόνι. Μπορούμε να κάνουμε ματ από κάθε τετράγωνο της στήλης εκτός από το d1, γιατί αν κοπεί εκεί η βασίλισσα, θα είναι κατειλημμένο και δεν θα υπάρχει αναγέννηση. Μικρό το κακό…

Ένας λευκός πύργος στο d1, αν κοπεί αναγεννιέται στο h1 και διατηρεί έλεγχο στα a1-g1. Μια χαρά! Πως όμως θα μπλοκάρουμε τετράγωνα γύρω από τον μαύρο βασιλιά; Ας τον σκεφτούμε στο e1. Μπορεί να απειληθεί από λευκή βασίλισσα στο d2 και λευκό πύργο στο d1. Θα χρειαστούμε ένα μαύρο πιόνι κάπου στη 2η γραμμή, ώστε στην πρώτη κίνηση να γίνει ίππος ή αξιωματικός (για να κάνουμε το AUW) και στη 2η κίνηση να μπλοκάρει τετράγωνο…

Θέση 472_03

Με την ντάμα στο d2, το τετράγωνο f1 πρέπει να μπλοκαριστεί από μαύρο κομμάτι. Και αν αυτό το κομμάτι το ψάξουμε από προαγωγή, μόνο βασίλισσα ή πύργος έρχεται σε μια κίνηση… Αυτό όμως σημαίνει ότι χάσαμε το AUW. Αν απειλούσαμε με πύργο από το d1; Μας λείπουν δύο τετράγωνα :

Θέση 472_04

Στο e2 μπορεί να είναι αξιωματικός και στο f2 ίππος. Προτιμούμε αυτή την εικόνα, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να κόψουν στο d1, αλλά η Κίρκη θα στείλει τον πύργο στο h1 με σαχ, άρα το κόψιμο δεν θα είναι επιτρεπτή άμυνα. Το σίγουρο είναι ότι θέλουμε δύο μαύρα πιόνια. Ένα θα προαχθεί και ένα θα είναι στο e2 ή f2 και θα παρακολουθεί υπομονετικά τη δράση…
Με λίγο μέτρημα, βλέπουμε ότι μαύρη προαγωγή σε αξιωματικό και τοποθέτηση αυτού στο e2 σε 2 κινήσεις δεν μας εξυπηρετεί. Δηλαδή, με πιόνι στο f2, μόνο πιόνι στο d2 μπορεί να κάνει όσα ζητάμε:

Θέση 472_05
1.d1=B d8=R 2.Be2 Rd1#

Αλλά τα πράγματα είναι πλέον πολύ δύσκολα για ένα, με μοναδικό τρόπο ορισμένο, ματ από τη ντάμα στην άλλη βαριάντα.
Ας δοκιμάσουμε να αφήσουμε το πιόνι στο e2 αλλά να καταλάβουμε με ίππο το f2. Πρέπει η προαγωγή να γίνει είτε στη στήλη d είτε στη στήλη h. Αν δοκιμάσουμε από το d2, το πιόνι στο e2 θα κόψει γραμμές στη δεύτερη βαριάντα όπου στο d1 θα βγάλουμε αξιωματικό, ο οποίος θα είναι δύσκολο να πλησιάσει στη δράση. Ξεκινάμε από το h1 την προαγωγή και αν χρειαστεί, θα σκεφτούμε κάτι άλλο…

Θέση 472_06
1.h1=S d8=R 2.Sf2 Rd1#
καθώς η Κίρκη δεν αφήνει τον μαύρο να κόψει τον πύργο!

Θαυμάσια, έχουμε μία βαριάντα που δουλεύει. Και ξέρουμε ότι στην άλλη θα πρέπει να βγάλουμε λευκή βασίλισσα και μαύρο αξιωματικό. Το ματ πρέπει να δοθεί από τη στήλη d. Αφού τα d1 και d2 δεν δουλεύουν, ας δοκιμάσουμε από πιο ψηλά. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξει θέση ο μαύρος βασιλιάς. Αλλά στο «εσωτερικό» της σκακιέρας, αυξάνουν και τα τετράγωνα που πρέπει να ελέγξει ο λευκός. Πάλι τα μαύρα πιόνια θα χρειαστεί να βοηθήσουν στο ματ.
Ας βάλουμε τον βασιλιά στο e3…

Θέση 472_07
Υπάρχει μια ωραία εικόνα ματ...
Αρκεί να φέρουμε τη λευκή βασίλισσα στο d4!

Ικανοποίηση! Μοιάζει σαν να τα καταφέραμε. Και να μην ξεχάσουμε να αφήσουμε κάπου στη σκακιέρα και ένα λευκό βασιλιά! Όμως... γιατί να μην είναι μαύρη βασίλισσα στο f3; Πάλι δεν γίνεται το ματ από το d4;

Θέση 472_08

Να λοιπόν που ο λευκός βασιλιάς θα έχει ενεργό ρόλο! Δεν πρέπει να επιτρέψει το 1.h1=Q. Ας τον τοποθετήσουμε λοιπόν στο h7:

Θέση 472_09
Έτοιμο!
h#2,

1.h1=S d8=R 2.Sf2 Rd1#

Θέση 472_10
και twin (δίδυμο) : bKe1->e3 (ο bK από το e1 να μετατοπιστεί στο e3)
1.h1=B d8=Q 2.Bf3 Qd4#

Τα συγχαρητήρια μας στον κύριο Klaus Wenda, που το 1985 πήρε 2_ο έπαινο στο περιοδικό feenschach με αυτό το πρόβλημα (WinChloe 245497). (Η διαφορά είναι στη θέση του λευκού βασιλιά, όπου ο συνθέτης απαγόρευσε την προαγωγή του bPh2 σε βασίλισσα, με το να μην της επιτρέψει να πατήσει στο f3. Οι λύσεις όπως εύκολα διαπιστώνει ο αναγνώστης, είναι ίδιες.)

Θέση 472_11
Klaus Wenda, Feenschach 1985, 2nd commendation
h#2, Κίρκη, twin : bK->e3

Στη βιβλιογραφία υπάρχουν και άλλα σχετικά παραδείγματα, όπως το (WinChloe 123172)

Θέση 472_12
Per Bjørn Grevlund, Stella Polaris 1973
h#2 Duplex, Κίρκη
1.g1=B d8=R 2.Bf2 Rd1# (παίζουν πρώτα τα Μαύρα, τα Λευκά νικούν)
1.d8=S g1=Q 2.Se6 Qg5# (παίζουν πρώτα τα Λευκά, τα Μαύρα νικούν).

Σημείωση : Το λευκό πιόνι στο h5 εμποδίζει ανεπιθύμητες λύσεις, όπως 1.Kg5 g1=Q+ 2.Kh5 Qg5# (η bQ αυτοπροστατεύεται γιατί αναγεννάται στο d8).

Εικόνες Ματ σε συνθήκη Κίρκη
Είδαμε ότι τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά όταν η Κίρκη αποφασίσει να στοιχειώσει τη σκακιέρα μας. Ποιες αλήθεια είναι οι εικόνες που θα μας επιτρέψουν να κάνουμε ματ τον αντίπαλο βασιλιά; Αυτές οι εικόνες που οφείλουν την ύπαρξη τους στη συνθήκη και δεν θα έκαναν ποτέ ματ σε μια κλασσική παρτίδα του αγωνιστικού σκακιού;

Ας αρχίσουμε με κάτι απλό. Μια λευκή ντάμα στην πρώτη γραμμή, μόνη και απροστάτευτη από τα άλλα λευκά κομμάτια, μπορεί να κάνει ματ και το ματ ισχύει, γιατί ο μαύρος βασιλιάς δεν μπορεί να κόψει τη ντάμα, καθώς αυτή αναγεννάται στο d1. Δηλαδή η κίνηση του μαύρου βασιλιά, τον εκθέτει σε σαχ! Άρα δεν είναι σύμφωνη με τους κανόνες του σκακιού.

Θέση 472_13

Κάτι πιο ενδιαφέρον έχει η παρακάτω θέση, όπου ο μαύρος βασιλιάς μοιάζει ασφαλής. Και όμως!

Θέση 472_14
1.Rxh7[+bSg8]#

Ο ίππος κόπηκε σε λευκό τετράγωνο, άρα αναγεννάται στο g8 και ο πύργος προστατεύει ο ίδιος τον εαυτό του, καθώς αν κοπεί από τον μαύρο βασιλιά, αναγεννάται στο h1 με ταυτόχρονο σαχ.

Θέση 472_15

Άλλη μια εικόνα στην οποία ο λευκός αξιωματικός αυτοπροστατεύεται : Μόνο ο μαύρος βασιλιάς μπορεί να κόψει στο g2, αλλά αυτό σημαίνει ότι εκθέτει τον εαυτό του σε σαχ από τον αναγεννημένο αξιωματικό στο f1!
Φυσικά, αν υπήρχε οποιοδήποτε λευκό κομμάτι στο f1 το οποίο δεν μπορεί να ελέγξει το g2, είτε μαύρο, τότε δεν θα είχαμε ματ, καθώς ο λευκός αξιωματικός θα έφευγε από την σκακιέρα.

Θέση 472_16

Ας αυξήσουμε τα κομμάτια στη σκακιέρα μας. Υποθέτουμε ότι ο μαύρος επιλέγει σε βοηθητικό παιχνίδι να κάνει ροκέ. Τότε έχουμε την εξής ενδιαφέρουσα συνέχεια :

Θέση 472_17
1.O-O Sxh6 [+bPh7]#

Στην επόμενη θέση ο Λευκός κάνει ματ σε δυό κινήσεις.

Θέση 472_18
1.Be2+!
1...Kg1 2.Bf2#
1...Kxe1[+wBc1] 2.Bd2#

Η μία βαριάντα έχει πολύ ενδιαφέρουσα εικόνα.

Θέση 472_19

Είναι ματ!

Και στην επόμενη παράδοξη θέση υπάρχει ένα απλό ματ σε μία λευκή κίνηση. (Το βλέπετε; Δεν μας νοιάζει αν ο wR και ο wS φαίνεται ότι κόβονται με ένα σωρό τρόπους…)

Θέση 472_20

Μικρό και Μεγάλο Ροκέ

Μια ακόμα σημαντική διαφορά της Κίρκης από το αγωνιστικό σκάκι, είναι στη δυνατότητα για ροκέ. Με τον βασιλιά σας ακόμα στο αρχικό τετράγωνο αλλά τους πύργους να έχουν αρχίσει τις βόλτες στη σκακιέρα, σίγουρα θα είχατε εγκαταλείψει την ιδέα του ροκέ…
Η Κίρκη όμως, επιτρέπει ροκέ με πύργο που έχει αναγεννηθεί. Είναι λοιπόν ένα επιθυμητό εφέ. Μπορούμε να κάνουμε κάτι τέτοιο; Γιατί όχι; Ίσως μάλιστα, να κάνουμε και Ο-Ο και Ο-Ο-Ο σε δύο βαριάντες. Επιλέγουμε πάλι βοηθητικό παιχνίδι σε 2 κινήσεις. Ο μαύρος βασιλιάς θα είναι στο e8. Αφήνουμε άδεια τα a8, h8 ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι οι πύργοι έχουν κινηθεί και να τους αναγεννήσουμε εκεί. Μάλλον θα μας είναι χρήσιμος και ένας λευκός αξιωματικός στη διαγώνιο a1-h8. (Το h8 θα είναι άδειο μετά το Ο-Ο και δύσκολα θα τοποθετήσουμε εκεί μαύρο κομμάτι). Θα μπορούσαμε να αρχίσουμε κάπως έτσι :

Θέση 472_21
1.Rc3 Bxc3[+bRh8] 2. O-O

Κάπου θα βρούμε ένα ματ τοποθετώντας λευκά κομμάτια, αλλά τι θα κάνει ο αξιωματικός στη δεύτερη βαριάντα, όπου θέλουμε Ο-Ο-Ο; Επίσης, ο μαύρος πύργος θα μπορούσε να κοπεί και στο f6, οπότε έχουμε δουλειά ακόμα…
Λοιπόν, χρειαζόμαστε επιπλέον υλικό για τον λευκό και πρέπει να σημαδέψουμε και τη πτέρυγα του βασιλιά και τη πτέρυγα της βασίλισσας. Θα ανεβάσουμε σίγουρα τον αξιωματικό στη διαγώνιο. Ένας λευκός πύργος είναι καλή ιδέα. Θα μας δώσει τη δύναμη που χρειαζόμαστε για το ματ, αλλά όχι την υπερβολική δύναμη μιας βασίλισσας, η οποία στο βοηθητικό παιχνίδι θα βρει πολλές ευκαιρίες για ανεπιθύμητες τρύπες…
Ο λευκός πύργος θα πρέπει να κάνει αρχικά ματ τον μαύρο βασιλιά στο g8. Αν όμως βρίσκεται ήδη στη στήλη, το ροκέ δεν μπορεί να γίνει. Επίσης με κάποιο τρόπο πρέπει να έχει ο λευκός έλεγχο στα f7,h7. Μπορούμε να βάλουμε μαύρα πιόνια εκεί, αλλά θέλουμε να κρατήσουμε τη θέση με λίγο υλικό. Μια ιδέα θα ήταν να τοποθετηθεί ο λευκός πύργος στο f6 για να κόβουμε τον μαύρο πύργο μόνο στο c3. Δεν επιτρέπει όμως το ροκέ, ούτε κρατάει το h7. Αν ήταν στην 7η γραμμή; Τον υποστηρίζει ο αξιωματικός, αλλά δεν κρατάμε το h8… Θα πρέπει λοιπόν να βάλουμε μαύρο κομμάτι εκεί, το οποίο θα πάει μετά το ροκέ.
Ναι, αλλά δεν έχει κάνει ήδη 2 κινήσεις ο μαύρος; Μια σε τετράγωνο για να κοπεί ο πύργος και μια το ροκέ…
Λοιπόν. Θα στείλουμε εμείς μαύρο κομμάτι στο h8! Θα βάλουμε μαύρο πύργο στο g7, οπότε και ο λευκός πύργος θα μπορεί να τοποθετηθεί στη στήλη g. Ας δοκιμάσουμε το :

Θέση 472_22

Θα κοπούν δύο μαύροι πύργοι σε μαύρα τετράγωνα και θα αναγεννηθούν στο h8, μια φορά για το ροκέ και μία φορά για να μπλοκάρουν το τετράγωνο h8.
π.χ. 1.Rc3 Bxc3 [+bRh8] 2. O-O Rxg7 [+bRh8]#
Πάλι όμως μπορεί να κοπεί ο ένας πύργος στο f6… Και πάλι δεν απειλούμε τίποτα στην ιδέα του Ο-Ο-Ο. Για να το δούμε διαφορετικά…

Θέση 472_23

Τα λευκά κομμάτια απειλούν στη στήλη g και στη διαγώνιο a1-h8. Μετά το μεγάλο ροκέ, ο βασιλιάς θα πάει στο c8. Ύποπτα είναι τα τετράγωνα a8,b8, από τα οποία μπορούμε να δώσουμε ματ. Στο a8, δύσκολα γιατί είναι λευκό και θα πρέπει να αλλάξουμε χρώμα στον αξιωματικό (πως αλλιώς θα ελέγξει το b7 ο λευκός; Αν αναλάβει τον έλεγχο ο βασιλιάς του, τότε ο αξιωματικός θα είναι άχρηστος, κάτι που θα αποτελέσει μεγάλο μειονέκτημα για το πρόβλημα μας…). Στο b8 όμως; Ένας πύργος εκεί με την κατάλληλη υποστήριξη θα είναι ό,τι πρέπει. Το b8 είναι στη στήλη b2-b8 (που τέμνει τη διαγώνιο a1-h8) και στη διαγώνιο g3-b8 που τέμνει τη στήλη g. Τετράγωνα τομής είναι τα b2 και g3. Αν είχαμε εκεί τα κομμάτια μας; Πρέπει μια να κινηθούν στη στήλη, μια στη διαγώνιο. Μιας και δεν είναι βασίλισσες, η λύση θα είναι να τους αλλάξουμε αμοιβαία θέση στο twin!
Είναι αναγκαίο να αλλάξει θέση και ο μαύρος πύργος από το c6. Πρέπει να μπορεί να κοπεί σε μαύρο τετράγωνο, είτε από αξιωματικό στο b2 είτε από πύργο στο b2. Προφανές τετράγωνο είναι το b3. Με την κίνηση στο c3 τον κόβει ο αξιωματικός, στο b3 τον κόβει ο πύργος. Και πλέον, δεν μπορεί να κινηθεί προς τα δεξιά και να κοπεί αλλού (ο λευκός πύργος στο g3 το απαγορεύει, ενώ αν ήταν στο g1 θα μπορούσε να κόψει ο ίδιος τον μαύρο στο g3 για να γίνει το Ο-Ο.) Αν όμως κόψει στο b2 [+wBc1] και κοπεί με τη σειρά του από τον λευκό αξιωματικό; Θα έχουμε ένα ανεπιθύμητο dual. Βρήκαμε λοιπόν και τετράγωνο για τον λευκό βασιλιά! Το c1. Τώρα αν ο αξιωματικός κοπεί, δεν αναγεννάται αλλά φεύγει από το παιχνίδι!

Θέση 472_24

Τελική θέση.

Θέση 472_25
h#2, Κίρκη. Με twin, την αλλαγή θέσεων των λευκών κομματιών.
1.Rc3+ Bxc3[+bRh8] 2.O-O Rxg7[+bRh8]#
1.Rd7 Rxb3[+bRa8] 2.O-O-O Rb8#

Ερώτημα : Μπορούμε να πετύχουμε τα παραπάνω, χωρίς να καταφύγουμε σε μηχανισμό διδύμου;
Με μερικές μετακινήσεις λευκών κομματιών, τη προσθήκη ενός μαύρου πιονιού και τη βοήθεια καλών φίλων και ικανότατων συνθετών, όλα γίνονται!

Θέση 472_26
h#2, Κίρκη, 2111

Αφήνουμε τις 2 λύσεις για τον αναγνώστη. Την ιδέα την ξέρει! (Ο bRb3 κόβεται στα b3 και c3).

Σε μια καλύτερη θέση έφτασε το 2002 ο Zdenek Oliva, όπου δημοσίευσε το ακόλουθο πρόβλημα και τα συγχαρητήριά μας του ανήκουν! (WinChloe 118771)

Θέση 472_27
Zdenek Oliva, Problemkiste 2002
h#2, Κίρκη, 2 λύσεις
1.Rc6 Kxc6[+bRa8] 2.O-O-O Se7#
1.Rd4 Bxd4[+bRh8] 2.O-O Sh6#
(Αν και θα μπορούσε να τοποθετηθεί ο bPh7 στο h6 για ένα παραπανίσιο εφέ Κίρκης : 2.O-O Sxh6[+bPh7]#)


Σταματάμε εδώ την παρουσίαση. Νομίζουμε ότι το μήνυμα δόθηκε.
Εύκολο είναι, ασχοληθείτε!

(Επιμέλεια : Μανωλάς Εμμανουήλ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: