Τρίτη, 26 Αυγούστου 2008

Εμμανουήλ Μανωλάς (1)


Ο Εμμανουήλ Μανωλάς (a.k.a. Alkinoos) γράφει :

"Έμαθα σκάκι στα 14 μου (μάλλον αργά) όταν ένα γνωστό απορρυπαντικό έδωσε για δώρο ένα πλαστικό σκάκι με ένα φυλλάδιο οδηγιών.
Το πρώτο μου σκακιστικό βιβλίο, που απέκτησα το 1964, ήταν [Το Αλφαβητάριο του Σκακιστή] του Ευτύχη Βαρδουλάκη, (Αθήνα, 1958).

Το 1969 πήγα στην Πολυτεχνική Σχολή Πανεπιστημίου Πάτρας. Έλαβα μέρος στο σκακιστικό πρωτάθλημα. Την πρώτη χρονιά είχα μάθημα "Μηχανολογικό Σχέδιο" στις εγκαταστάσεις του Ρίου και έχανα τις Δευτέρες από χρόνο γιατί δεν προλάβαινα να εμφανιστώ στην αίθουσα αγώνων στην Πάτρα. (Είχα νικήσει τον πρώτο, τον Παγκαλή. Ο δεύτερος είχε χάσει από εμένα και από τον πρώτο. Ο τρίτος είχε χάσει από τους δύο πρώτους και έφερε ισοπαλία με εμένα). Στο δεύτερο έτος κέρδισα το πρωτάθλημα χωρίς ήττα. (Ακόμα περιμένω να παραλάβω το αθλοθετημένο κύπελλο από την Σκακιστική Φοιτητική Ένωση (ΣΦΕ), που θα μου το έφερνε ο κύριος Μύρων Π. όπως με διαβεβαίωσε ο πρόεδρος Δ.). Το 1970, πήρα και το Κύπελλο Νέων Δυτικής Ελλάδας, στην διοργάνωση του Φυσιολατρικού Πατρών.

Στο επόμενο πανεπιστημιακό πρωτάθλημα, όπου φρόντιζα την διεξαγωγή, εμφανίστηκαν καλύτεροι παίκτες (Χατζηθωμάς, Τσουρινάκης, κ.ά.). Τότε διαπίστωσα ότι η απόδοση στα μαθήματά μου είχε πέσει, λόγω της έντονης σκακιστικής ενασχόλησης. Διέκοψα λοιπόν το αγωνιστικό σκάκι, ασχολήθηκα για λίγο με το σκάκι με αλληλογραφία και στράφηκα στο καλλιτεχνικό σκάκι.

Έλυνα προβλήματα από εφημερίδες και περιοδικά, έλαβα μέρος σε διαγωνισμούς λύσης προβλημάτων και προσπάθησα να συνθέσω προβλήματα.
Όταν ήμουν Γενικός Γραμματέας στον Σκακιστικό Όμιλο Πάτρας (ΣΟΠ), έκανα μαθήματα καλλιτεχνικού σκακιού σε μικρούς μαθητές. (Δείτε πιο κάτω το πρόβλημα-233 που έφτιαξαν το 1983 οι μικροί σκακιστές Μαρούλης και Σκουλαρίκης μετά τα μαθήματα αυτά).

Το περιοδικό [Το Ματ] (τεύχος 26, 15-01-1984) που φρόντιζε ο Τριαντάφυλλος Σιαπέρας, με τίμησε με αφιέρωμα στα προβλήματά μου. (Δείτε τα, παρακάτω). Η σύνθεση προβλημάτων δεν με κράτησε για πολύ και, μετά την Ολυμπιάδα Θεσσαλονίκης του 1984, έπαψα να ασχολούμαι με το σκάκι.

Το 2006 άρχισα να γράφω στην δικτυακή Βικιπαίδεια μερικά άρθρα για το καλλιτεχνικό σκάκι. Για να γράψω για τα σύγχρονα πράγματα, έψαξα να βρω παλιούς γνωστούς. Έτσι, συναντήθηκα ξανά με τον Χάρη Φουγιαξή, που ήταν πιά Διεθνής Μαιτρ στη Σύνθεση προβλημάτων.
Ο Χάρης με παρακίνησε και έλαβα μέρος στον πανελλήνιο διαγωνισμό λύσης προβλημάτων 2007 και εκεί διαπίστωσα ότι η συμμετοχή ήταν μικρή, μόνο 20 άτομα από όλη την Ελλάδα, σε σύγκριση με τοπική ημερίδα αγωνιστικού σκακιού, που έγινε αμέσως μετά στον ίδιο χώρο, με 160 μικρούς σκακιστές.
Έγραψα λίγο καλύτερα τις παλιές σημειώσεις καλλιτεχνικού σκακιού και ζήτησα από διάφορους σκακιστικούς συλλόγους να μου διαθέσουν αίθουσα για μαθήματα. Μου έδωσε χώρο ο Πανιώνιος Νέας Σμύρνης, αλλά η συμμετοχή ήταν πολύ μικρή για την ημέρα και ώρα που μου διατέθηκε.

Το 2007 διαμόρφωσα τις σημειώσεις σε μορφή βιβλίου και το έδωσα σε φίλους και γνωστούς (περίπου τριάντα αντίτυπα), αλλά πίστευα ότι οπωσδήποτε έπρεπε να γίνει κάτι καλύτερο.

Το 2008 άρχισα να γράφω το ιστολόγιο Καλλιτεχνικού σκακιού. Φαίνεται ότι ήταν μια καλή κίνηση. Μέσα σε έξι μήνες το είδαν πάνω από 5000 ξεχωριστοί επισκέπτες από όλο τον κόσμο, και πολλοί το έχουν επισκεφθεί επανειλημμένα, πάνω από 200 φορές.

Ελπίζω ότι θα ωφελούνται οι νέοι σκακιστές από τις αναρτήσεις αυτές και ότι θα υπάρξουν καλύτερες μέρες για το καλλιτεχνικό σκάκι."



Άσκηση 6. Οι λύσεις αναγράφονται μετά τα προβλήματα.

(Πρόβλημα 230)
Εμμανουήλ Μανωλάς,
περιοδικό [Το Ματ], 1984
Ματ σε 3.
#3 ( 11 + 8 )
[r7/2PqS3/3p3b/1b3P2/s2k1B2/1BpS1P2/QPP5/7K]

(Έχει μικρή διόρθωση για να εξαλειφθεί μια δευτερεύουσα δυάδα). Από ποιά διαγώνιο κάνει ματ η Βασίλισσα;

(Πρόβλημα 231)
Εμμανουήλ Μανωλάς,
περιοδικό [Το Ματ], 1984
Ματ σε 3.
#3 ( 3 + 8 )
[8/1Q5b/5Kpk/8/2B2p1r/6p1/1p6/2b5]

Το e2 είναι απλά υποσχόμενο. Το d5 είναι κρίσιμο.


(Πρόβλημα 232)
Εμμανουήλ Μανωλάς,
περιοδικό [Το Ματ], 1984
Ματ σε 3.
#3 ( 8 + 7 )
[8/K1S5/p3p2B/2k1S3/2P5/4pP2/1p1pP3/1s1Q4]

Ενδιαφέρουσες εικόνες ματ από όλα τα κομμάτια.


(Πρόβλημα 233)
Εμμανουήλ Μανωλάς, Γιώργος Μαρούλης, Φώτης Σκουλαρίκης
αδημοσίευτο, 29-10-1983
Ματ σε 3.
#3 ( 7 + 4 )
[1Kb5/3Rr3/1k4rB/1P1R4/1P3S2/8/8/8]

Το πρόβλημα είναι Μέρεντιθ με κλειδί Πλαχούτα.
Ο Γιώργος Μαρούλης (γενν. 17-08-1971) ήταν τότε 12 χρόνων και η ΕΣΟ δίνει γι' αυτόν ΕΛΟ 2105.
Ο Φώτης Σκουλαρίκης (γενν. 15-02-1970) ήταν τότε 13 χρόνων και η ΕΣΟ δίνει γι' αυτόν ΕΛΟ 2115.
Έμαθαν νωρίτερα, έγιναν καλύτεροι.



07/09/2008 : Στο χρονικό διάστημα που δόθηκε (από την δημοσίευση των προβλημάτων μέχρι την δημοσίευση της λύσης) μόνο ο Ηλίας Μπενής έστειλε σωστές λύσεις για όλα τα προβλήματα της 6ης Άσκησης και ειδοποιήθηκε για να παραλάβει το βραβείο του (ένα βιβλίο του Βύρωνα Ζάππα [Σκακιστικές Συνθέσεις], με επιλεγμένα προβλήματα του συγγραφέα με ανάλυση και ερμηνεία θεμάτων) ταχυδρομικά. Ευχαριστούμε τον κύριο Ηλία Μπενή, και όλους όσοι συμμετείχαν με σχόλια ή επιστολές.

(Πρόβλημα 230) Εμμανουήλ Μανωλάς, περιοδικό [Το Ματ], 1984, Ματ σε 3.
Πριν κάνουμε κίνηση, βλέπουμε ότι αν κινηθεί ο Ίππος [1...Sc5 / Sb6], τότε η Βασίλισσα μπορεί να δώσει ματ από την διαγώνιο a1-d4 [2.bxc3+ Kxc3 3.Qb2#].

Υπάρχουν δυό δοκιμές : {1.bxc3+? Sxc3!}, {1.Qb1? ( > 2.Qg1#) Rg8!}.

Κλειδί : 1.Qa1! ( > 2.Qg1#)
1...Qe6 / Qxe7 2.Qg1+ Qe3 3.Qxe3# (η wQ δίνει ματ από την διαγώνιο g1-d4)
1...Bxf4 2.Qg1+ Be3 3.Qg7# (η wQ δίνει ματ από την διαγώνιο h8-d4)
1...Rg8 2.bxc3+ Sxc3 3.Qa7# (η wQ δίνει ματ από την διαγώνιο a7-d4)
1...cxb2 2.Qg1+ Kc3 3.Sd5#


(Πρόβλημα 231) Εμμανουήλ Μανωλάς, περιοδικό [Το Ματ], 1984, Ματ σε 3.

Δοκιμές : {1.Qxh7+? Kxh7!}, {1.Qg7+? Kh5!}, {1.Be2? / Be6? f3!}.

Κλειδί : 1.Bg8! ( > 2.Qxh7#)
1...Bxg8 2.Qg7+ Kh5 3.Qxg6#
1...Kh5 2.Qd5+ (στο d5 πήγε η wQ και ο wB πρέπει να μπορεί να πάει στο e6).
____2...Kh6 / g5 3.Q(x)g5#
____2...Kg4 3.Be6#


(Πρόβλημα 232) Εμμανουήλ Μανωλάς, περιοδικό [Το Ματ], 1984, Ματ σε 3.

Δοκιμές : {1.Sb5? axb5!}, {1.Bf8+? Kd4!}, {1.Qb3? Kd6!}.

Κλειδί : 1.Qa4! ( > 2.Qa5+ Kd4 / Kd6 3.Sxe6# / Bf8#)
1...Sc3 2.Bf8+ Kd4 3.Sc6#
1...Sa3 2.Qa3+ Kd4 3.Qxe3#
1...Kd6 2.c5+ Kxc7 / Ke7 / Kxe5 / Kxc5 3.Qd7# / Qh4# / Qf4# / Bf8#
Θέμα Χ-διαφυγές του bK. Όλα τα λευκά κομμάτια δίνουν ματ.


(Πρόβλημα 233) Ε. Μανωλάς & Γ. Μαρούλης & Φ. Σκουλαρίκης, αδημοσίευτο, 29-10-1983, Ματ σε 3.

Δοκιμές : {1.Rd6+? Rxd6!}, {1.Sxg6? ( > 2.Rd6#) Bxd7!}.

Κλειδί : 1.Se6! ( > 2.Rd6# A / Be3# B, διατομή Πλαχούτα)
1...Re7xe6 2.Rd6+ A Rxd6 3.Be3 B #
1...Rg6xe6 2.Be3+ B Rxe3 3.Rd6 A #

Παρασκευή, 15 Αυγούστου 2008

Νίκος Περγιάλης (1)

Ο Νίκος Περγιάλης (28.02.1931 - ) είναι πρώτα απ'όλα ρεμπέτης με μεγάλη ιστορία στο τραγούδι. Είναι όμως και καλός στο αγωνιστικό σκάκι και πολύ καλός συνθέτης προβλημάτων.

Τον θυμάμαι να γυρίζει ανάμεσα στα τραπέζια και να παρακολουθεί τις παρτίδες από τότε (τέλος δεκαετίας του 60) που το εντευκτήριο της Ε.Σ.Ο. βρισκόταν στην οδό Ακαδημίας, απέναντι από την εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής.

Έχουν γράψει για τον πολυτάλαντο Νίκο Περγιάλη διάφοροι, όπως εύκολα μπορεί κανείς να διαπιστώσει με μια βόλτα στο διαδίκτυο...

ο Πάνος Γεραμάνης στην εφημερίδα [Τα Νέα] (07-07-2003),
...Καλλιτέχνης με διπλή ιδιότητα είναι ο Νίκος Περγιάλης. Συνθέτει και τραγουδά ρεμπέτικα τραγούδια αλλά παράλληλα φτιάχνει προβλήματα και ασκήσεις για το σκάκι (Ματ σε δύο, τρεις κινήσεις κ.ο.κ.). Θεωρείται από τους λίγους αυθεντικούς και αγνούς ρεμπέτες και έχει βαθιά γνώση της θεωρίας του καλλιτεχνικού ...

η σκακιστική στήλη της εφημερίδας [Ριζοσπάστης] (10-10-2004),
...Ενα πολύ όμορφο και στρατηγικό πρόβλημα με βασικό θέμα ALBINO, του γνωστού συνθέτη σκακιστικών προβλημάτων και καλλιτέχνη του ρεμπέτικου τραγουδιού Νίκου Περγιάλη. Λοιπόν, παίζουν τα λευκά και...

ο Κοσμάς Κέφαλος στο περιοδικό [Σκάκι για Όλους] (τεύχος 11, Μάιος 2005),
τέσσερις σελίδες συνέντευξη (...ένα εύκολο πρόβλημα δεν έχει αξία. Πρέπει να τον παιδέψεις τον λύτη... και ...τέσσερις αγάπες τπήρξαν στη ζωή μου (1) η Μάνα μου (2) η Γυναίκα (3) το Ρεμπέτικο (4) το Σκάκι...) με φωτογραφίες και εννιά ορθόδοξα προβλήματα του Περγιάλη,

η στήλη Δίκτυο στην εφημερίδα [Τα Νέα] (14-4-2008),
Ανάδρομη Νότα - Ρεμπέτικες βραδιές, για να θυμηθούν οι παλιοί, να γνωρίσουν οι νέοι, αλλά και να τιμηθεί η μνήμη των πρωτοπόρων του είδους, αυτών που έγραφαν και τραγουδούσαν κυνηγημένοι και απαξιωμένοι από την καθεστηκυία τάξη της εποχής τους, διοργανώνει σήμερα και αύριο ο “έσχατος ρεμπέτης” Νίκος Περγιάλης, στο μεζεδοπωλείο “Νότα” (πλατεία Βαρνάβα, Παγκράτι, τηλ. 210-7015169). Ο Περγιάλης αποτελεί ζωντανό κομμάτι της ιστορίας του ρεμπέτικου στον τόπο μας. Πρωτάκουσε τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον Στράτο, τον Μπάτη και τους άλλους σκαπανείς του είδους, μωρό ακόμα, στην αγκαλιά του πατέρα του, τον οποίο έχασε στην Κατοχή. Αργότερα θα τραγουδήσει στο πλάι του Μάρκου, αλλά και του Παπαϊωάννου, του Παγιουμτζή, του Μπαγιαντέρα κ.ά. Μαζί του στη σημερινή και την αυριανή εκδήλωση, η Μάρω Λύτρα, ο Νίκος Τάγκας και ο δεξιοτέχνης της πενιάς Κώστας Βαμβούκος. Ουσιαστικά πρόκειται για την κορύφωση μουσικών παραστάσεων που κράτησαν συντροφιά στους φίλους του είδους τον φετινό χειμώνα και θα επαναληφθούν την επόμενη περίοδο. Το καλοκαίρι ο Νίκος Περγιάλης θα ψυχαγωγεί τους Ικαριώτες και τους παραθεριστές του αιγαιοπελαγίτικου νησιού, ενώ θα έχει ενεργό ρόλο και στο διεθνές σκακιστικό τουρνουά “Ίκαρος”, αφού ο πολυτάλαντος καλλιτέχνης εκτός από συνθέτης τραγουδιών και ερμηνευτής είναι και συνθέτης σκακιστικών προβλημάτων και δεινός σκακιστής! ,

η σελίδα της ΑΕΚ για την σύνθεση της ομάδας της (28-2-2008),
...Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στη δύναμη του σωματείου ανήκουν σκακιστές που τυγχάνουν της αναγνώρισης σε χώρους πέρα από το σκάκι. Συγκεκριμένα στην ομάδα ανήκουν ο ηθοποιός Τάκης Παπαματθαίου, ο ρεμπέτης Νίκος Περγιάλης και ο ζωγράφος Νικόλας Σφήκας...,

Ο Διονύσης Άννινος στην Εφημερίδα [Ελεύθερος Τύπος] (4-6-2008) ένα πρόβλημα.

Ο Νίκος Περγιάλης ζήτησε και συναντηθήκαμε την Κυριακή (10-8-2008) στο χώρο που διεξάγεται το τουρνουά Ακρόπολις. Με ευχαρίστησε για την ανάρτηση που περιείχε πρόβλημά του (Συμμετρία, 22-05-2008). Μου μίλησε για την ζωή του και για κάποιους μεγάλους του καλλιτεχνικού σκακιού, όπως ο Δημήτρης Καπράλος, που λίγοι τους γνωρίζουν. Μου έδειξε ένα ωραίο ντούπλεξ πρόβλημά του (δείτε το παρακάτω) και μου υποσχέθηκε ότι εντός της εβδομάδος (επειδή φεύγω για ολιγοήμερες διακοπές) θα μου τηλεφωνήσει πάλι για να μου δώσει ένα σύντομο βιογραφικό, κάποιους στίχους που έγραψε για το σκάκι
(“Είναι το κάθε πρόβλημα του πνεύματος παιχνίδι.
Κάθε ιδέα, ζωγραφιά! Κάθε πεσσός, στολίδι!”
)

και μερικά προβλήματά του για να τα αναρτήσω στο ιστολόγιο του καλλιτεχνικού σκακιού. Όταν μου τα δώσει, θα τα αναρτήσω.

Εντωμεταξύ είδα σε άλλο (σκακιστικό και όχι μόνο) ιστολόγιο (Νέος Παλαμήδης, 14-8-2008) μια ωραία παρουσίαση με φωτογραφίες από κινητό και ένα ορθόδοξο πρόβλημα του Νίκου Περγιάλη.

Είναι καλό που αναγνωρίζεται από περισσότερους η αξιόλογη δουλειά του καλλιτέχνη (και στο τραγούδι και στο σκάκι) Νίκου Περγιάλη.


(Πρόβλημα 229)
Νίκος Περγιάλης, 2007,
αδημοσίευτο,
Βοηθητικό δυάρι, Ντούπλεξ.
h#2 duplex ( 3 + 3 )
[8/q1p5/8/1S1k4/8/1K2R3/8/8]

Το πρόβλημα ντούπλεξ έχει ιδιαίτερη κατασκευαστική δυσκολία γιατί είναι βοηθητικό δύο κατευθύνσεων.
(1) Παίζει ο Μαύρος και βοηθάει τον Λευκό να κάνει ματ, (1.B1 W1 2.B2 W2#).
(2) Παίζει ο Λευκός και βοηθάει τον Μαύρο να κάνει ματ, (1.W1 B1 2.W2 B2#).

Στην μινιατούρα του Περγιάλη όλα τα κομμάτια πάνω στην σκακιέρα έχουν ενεργό ρόλο. Οι δυό λύσεις είναι οι εξής :

(1) Κλειδί : 1.Qd4! Re6 2.c5 Sc7#
(2) Κλειδί : 1.Kb4! Qa1 2.Rb3 c5#

Τετάρτη, 13 Αυγούστου 2008

Πρωτάθλημα Βραζιλίας 2008

Στην Βραζιλία έγινε πρόσφατα (27/07/2008) ο τελικός Διαγωνισμός λύσης προβλημάτων 2008 για την ανάδειξη του πρωταθλητή Βραζιλίας.

Πρωταθλητής αναδείχθηκε ο Ρόμπερτ Στέλινγκ (Robert Stelling), φίλος του ιστολογίου μας, (όπως και εμείς είμαστε φίλοι των ιστοσελίδων του), και γνωστός στους Έλληνες από την συμμετοχή του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Ρόδου το 2007.

Μπορείτε να δείτε τα προβλήματα εδώ και τις λύσεις τους εδώ, (σελίδες που υπήρχαν στην σελίδα του Μούρτζια, με την οποία δεν μπορώ να συνδεθώ σήμερα). Επίσης υπάρχουν φωτογραφίες με τους νικητές εδώ.

(Στο πρόβλημα 7 του Βούξεβιτς είχε παραλειφθεί ένα bPa4 και το πρόβλημα ακυρώθηκε στην βαθμολογία. Συμβαίνουν αυτά.)

Πέμπτη, 7 Αυγούστου 2008

Θέμα Ντομπρόβσκι (1)

Στο θέμα Ντομπρόβσκι παρατηρείται μια παραδοξότητα με την αντιστροφή ορισμένων κινήσεων.
Πρώτα γίνονται δυό δοκιμές, που έχουν απειλές, που αποκρούονται με κάποιες άμυνες.
Μετά γίνεται η κίνηση κλειδί που απειλεί κάτι άλλο. Αν αντιμετωπιστεί η νέα απειλή με τις κινήσεις άμυνας που χρησιμοποιήθηκαν στις δοκιμές, τα ματ επιτυγχάνονται με τις (αντίστοιχες στις άμυνες) κινήσεις που αποκρούστηκαν προηγουμένως ως απειλές των δοκιμών.
Ας το πούμε με ποδοσφαιρικούς όρους : Αν γίνει το σουτ, αποκρούεται από τον τερματοφύλακα. Αν πέσει πρώτα ο τερματοφύλακας, το σουτ γίνεται εύκολα γκολ.
Συνοπτικά (κεφαλαίο γράμμα κίνηση Λευκού, πεζό γράμμα κίνηση Μαύρου) :
1.X? ( > 2.A#) a!,
1.Y? ( > 2.B#) b!,
1.Z! ( > 2.C#)
1...a 2.A#
1...b 2.B#

Θέμα Ντομπρόβσκι (Dombrovskis) : Μετά το κλειδί δύο τουλάχιστον άμυνες, που αντιμετώπισαν αποτελεσματικά κάποιες απειλές των δοκιμών, εξουδετερώνονται ακριβώς με τις ίδιες απειλές των δοκιμών.

Το θέμα πήρε το όνομά του από τον συνθέτη Ντομπρόβσκι, που το πρωτοπαρουσίασε το 1958, (Πρώτο Βραβείο, Probleemblad). Ο Άλφρεντς Ντομπρόβσκι (Dombrovskis Alfreds), γεννήθηκε 1923-04-19 στο Aizpute Λετονίας (Latvia) και απεβίωσε 2000-03-18).



Θέμα Ντομπρόβσκι σε ορθόδοξα

(Πρόβλημα 224)
Μάριαν Κοβάσεβιτς (Marjan Kovacevic),
Myllyniemi Jubilee tourney 1980,
Ματ σε 2.
#2 ( 11 + 9 )
[3B3s/8/p1P1R3/pk1B1S1Q/pb1P4/qb1P4/SR6/4sK2]

Στο πρόβλημα αυτό χρησιμοποιείται το μισοκάρφωμα (half-pin) των μαύρων Αξιωματικών (όταν φύγει ο ένας, ο άλλος είναι καρφωμένος).

Δοκιμές : {1.Sf5-d6+? Bb4xd6!}, {1.Bd5-c4+? Bb3xc4!}, {1.Qh5-f7? Sh8xf7!}, {1.Qh5-h2? Bb4-d6!}, {1.Qh5-h7? Sh8-f7!}, {1.Sf5-e7? Se1xd3!}, {1.Sa2-c3+? Bb4xc3!}. Προσέχουμε ιδιαίτερα τις δύο επόμενες δοκιμές και τις συσχετίζουμε με την λύση:
Δοκιμή : {1.Bd5-e4? ( > 2.Sf5-d6# (A)) Bb3-d5! (a)}
Δοκιμή : {1.Sf5-e3? ( > 2.Bd5-c4# (B)) Bb4-d6! (b)}

Κλειδί : 1.Qh5-e8! ( > 2.c6-c7# )
1...Bb3xd5 (a) 2.Sf5-d6# (A)
1...Bb4-d6 (b) 2.Bd5-c4# (B)


Στο επόμενο πρόβλημα-225, του Κέλλερ, (που το πήραμε από την σελίδα για τα τριάρια του Βρεταννικού Οργανισμού Σκακιστικών Προβλημάτων, British Chess Problem Society BCPS), διαπιστώνουμε ότι οι σύγχρονοι συνθέτες φροντίζουν να επεκτείνουν ένα θέμα δύο κινήσεων, όπως είναι το Ντομπρόβσκι, σε μηχανισμό τριών κινήσεων.

(Πρόβλημα 225)
Μ. Κέλλερ (M. Keller),
Πρώτο Βραβείο, Schweizerische Schachzeitung 1985,
Ματ σε 3.
#3 ( 11 + 9 )
[4R3/7S/3p1Rp1/BP1k2Ps/1Kpp1p2/1p4P1/2ps4/5SQb]

Η άμεση επίθεση δεν φαίνεται να αποδίδει :
Δοκιμές : {1.Rf6-f5+? g6xf5!}, {1.Rf6xd6+? Kd5xd6!}, {1.Qg1xd4+? Kd5xd4!}, {1.Sf1-e3+? d4xe3!}. Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στις ακόλουθες θεματικές δοκιμές :
Δοκιμή : {1.Ba5-b6? ( > 2.Qg1xd4# (A)) Sd2-f3! (a)}
Δοκιμή : {1.Ba5-c7? ( > 2.Rf6xd6# (B)) Sd2-e4! (b)}
Αν πάρει η βασίλισσα τον bBh1 με σαχ, μπορεί να μπει ενδιάμεσα το Πιόνι bPf4 υποστηριζόμενο από τον Ίππο bSd2.
Δοκιμή : {1.Qg1xh1+? f4-f3!}
Θα μπορούσαμε να πάρουμε αυτόν τον Ίππο;
Δοκιμή : {1.Sf1xd2? c2-c1=Q!}.
Μάλλον πρέπει να πάρουμε πρώτα το Πιόνι. Ας δοκιμάσουμε με τον wRf6.
Δοκιμή : {1.Rf6xf4? Bh1-e4!}.

Τελικά, το πραγματικό παιγνίδι αρχίζει όταν πάρουμε το bPf4 με το wPg3.
Κλειδί : 1.g3xf4! ( > 2.Qg1xh1+ Sd2-f3 (a) / Sd2-e4 (b) 3.Qh1xf3# / Qh1xe4#)
1...Sd2-f3 (a) 2.Qg1xd4+ (A) Sf3xd4 / Kd5xd4 3.Sf1-e3# / Rf6xd6#
1...Sd2-e4 (b) 2.Rf6xd6+ (B) Se4xd6 / Kd5xd6 3.Re8-e5# / Qg1xd4#
1...Bh1-e4 2.Ba5-c7 ( > 3.Rf6xd6#) Sh5xf6 3.Sh7xf6#
1...Bh1-f3 2.Ba5-b6 ~ 3.Qg1xd4#
1...Bh1-g2 2.Qg1xg2+ Sd2-e4 / Sd2-f3 3.Qg2xe4# / Qg2xf3#
1...d4-d3 (πολύ αδύνατο, 2.Bb6 / Qb6 / Se3+ όλα οδηγούν σε ματ στην τρίτη κίνηση).
1...Sh5xf4 2.Rf6-f5+ g6xf5 3.Sh7-f6#
1...Sh5-g3 2.Rf6-f5+ Sg3xf5 / g6xf5 3.Sh7-f6# / Sh7-f6 #


Θέμα Ντομπρόβσκι μαζί με Θέμα Αργκίλες

(Πρόβλημα 226)
Βύρων Ζάππας (Byron Zappas),
Τρίτη εύφημη Μνεία, “U.S.P.B.” 1988,
Ματ σε 2.
#2 ( 7 + 12 )
[8/6p1/1p1p2p1/1k3p2/2RBS3/Rp4qQ/4Bpr1/5Kbs]

Δοκιμές : {1.Se4-c3+? Qg3xc3!}, {1.Se4xd6+? Qg3xd6!}, {1.Bd4-c3? / Be2-d3? Qg3(x)d3!}, {1.Rc4-c5+? Kb5-b4!}, {1.Qh3xf5+? g6xf5!}, {1.Qh3xg3? Sh1xg3+!}. Ας προσέξουμε ιδιαίτερα τις δυο επόμενες θεματικές δοκιμές :
Δοκιμή : {1.Bd4-e3? ( > 2.Se4-c3# (A)) Qg3-e5! (a)}.
Δοκιμή : {1.Bd4-e5? ( > 2.Se4xd6# (B)) Qg3-d3! (b)}.

Κλειδί : 1.Qh3-h8! ( > 2.Qh8-e8# )
1...Qg3-e5 (a) 2.Se4-c3# (A)
1...Qg3-d3 (b) 2.Se4xd6# (B)

Το θέμα Ντομπρόβσκι το γνωρίσαμε και το σημειώσαμε στην λύση. Ποιο είναι όμως το θέμα Αργκίλες ;

Θέμα Αργκίλες (Arguelles) : Μια μαύρη γραμμή εξουδετερώνεται με ενεργητική και με παθητική παρεμβολή.

Η bQg3 έχει δυό γραμμές προς τα τετράγωνα άφιξης του wSe4, τα c3 και d6. Στις δοκιμές Be3? / Be5? η παρεμβολή του wBd4 στις γραμμές επίδρασης της bQ είναι ενεργητική.
Στο πραγματικό παιγνίδι, μετά τις άμυνες Qe5 / Qd3 η παρεμβολή του wBd4 στις γραμμές επίδρασης της bQ είναι παθητική.
Επειδή αυτό γίνεται στο πρόβλημα-226 του Ζάππα για δύο μαύρες γραμμές, έχουμε διπλή εφαρμογή του θέματος Αργκίλες.



Θέμα Ντομπρόβσκι σε αντίστροφο

(Πρόβλημα 227)
Σάιντερ (S. Seider),
Δεύτερο Βραβείο, Bulgaria 1300 Years Tourney 1982-83,
Αντίστροφο σε 2.
s#2 ( 13 + 9 )
[1B6/4r3/1P1Sp3/1B1k2P1/pP5R/K1P1S1s1/bp1PR1Q1/qr6]

Δοκιμές : {1.Sd6-e4+? / Sd6-f5+? / Sd6-e8+? / Sd6-c8+? . Sd6-b7+? Re7-c7!], [1.Rh4-e4+? / Qg2-e4+? Sg3xe4!}, {1.Se3-g4+? Ke5-f4!}, {1.Qg2-d5+? e6xd5!}.
Ένα καλό σχέδιο είναι να δώσουμε σαχ στον bKd5 με κάποιον Ίππο στο c4 για να αναγκαστεί ο bBa2 να τον πάρει, οπότε η bQa1 θα κάνει ματ τον wKa3. Επειδή οι δύο λευκοί Ίπποι ενεργοποιούν μπαταρίες όταν κινηθούν, ας δοκιμάσουμε να χαλάσουμε τις μπαταρίες.
Δοκιμή : {1.Ba7? ( > 2.Sdc4+ (A) Bxc4#), όχι 1...Kxd6 2.Sec4+ Bxc4#, αλλά 1...Rc7! (a)}
Δοκιμή : {1.Rf2? ( > 2.Sec4+ (B) Bxc4#) Se4! (b)}.

Στο πραγματικό παιγνίδι ο Λευκός απειλεί κάτι νέο που αποκρούεται από τις προηγούμενες άμυνες του Μαύρου, αλλά δυστυχώς αυτές εξουδετερώνουν τις μπαταρίες του Λευκού και οι Ίπποι είναι ελεύθεροι να δράσουν :
Κλειδί : 1.Qc6! ( > 2.Qc5+ Bd5#)
1...Rc7 (a) 2.Sdc4+ (A) Bxc4#
1...Se4 (b) 2.Sec4+ (B) Bxc4#


Επέκταση Θέματος Ντομπρόβσκι σε τρεις βαριάντες

Στην ιστοσελίδα του Ινδού μαθηματικού Τσαντρασέκαραν βρήκα ένα πρόβλημα Ντομπρόβσκι με τρεις βαριάντες. Θα φαντάζεστε ότι είναι πολύπλοκο, αλλά το παραθέτω για να δείτε πόσο απλό είναι.

(Πρόβλημα 228)
Τσαντρασέκαραν (K. R. Chandrasekaran),
Πρώτος Έπαινος, I.C.P.S. II Composing Tourney, 1995,
Ματ σε 2.
#2 ( 8 + 5 )
[1Q6/6P1/6b1/4pB2/3rpk1K/4SP2/5BP1/8]

Δοκιμές : {1.Qxe5+? Kxe5!}, {1.Qd8? Rxd8!}, {1.Sd5+? Rxd5!}, {1.g3+? Kxf3!}, {1.Bg3+? Kxe3!}. Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στις επόμενες θεματικές δοκιμές :
Δοκιμή : {1.Qh8? ( > 2.Qh6# (A)) Bh7! (a)}.
Δοκιμή : {1.Qb3? ( > 2.Bg3# (B)) Rd3! (b)}.
Δοκιμή : {1.Bg4? ( > 2.g3# (C)) exf3! (c)}.

Κλειδί : 1.Qb6! (zz).
1...Bh7 (a) 2.Qh6# (A)
1...Rd3 (b) 2.Bg3# (B)
1...exf3 (c) 2.g3# (C)

Μη θεματικές βαριάντες : 1...Bg6-~ 2 Qh6#, 1...Rd4-~ 2 Bg3#.

Ο κριτής Μπάρνες (B.P.Barnes) σημείωσε ότι το πρόβλημα έχει αξιοσημείωτη οικονομία, ώστε να χρησιμοποιείται ως παράδειγμα.